Schlagerblogg 2012 - Final

Stockholm
ÄNTLIGEN! Nu är spektaklet nästan i mål, och vem kommer stå högst upp på prispallen med Sångfågeln i hand när kvällen är över om inte allas vår Loreen? Jag hoppas verkligen det, och hoppas lite elakt på att Dannys medhörning ska krångla även ikväll så att han kan falsksjunga sig till en neslig andraplats.
Detta är dock en galet svårtippad final! Vinnaren är solklar för mig, men är den lika självklar för svenska folket? Förhandsfavorit eller ej, skrällar har vi sett förr i denna tävling. Vi minns väl alla 2010 då hela svenska folket fick hjärnsläpp och röstade fram Anna "Sömnpillret" Bergendahl till vinst framför Salem al Fakir, Timoteij och Eric Saade.
GO LOREEN!


David Lindgren - Shout it out (* * * *)
Yes, jag gillar denna dansdänga. Vem kan mostå en charmig, breakdansande norrlänning i kostym? Inte jag! Jag tror på topp 5-placering för David.

Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern - Jag reser mig igen (* *)
Jag förstår varför det här tilltalar folk, och Thorsten kan mycket väl göra en af Ugglas och skrälla sig till pallplats. Men jag klarar inte av Thorsten Flinck. Jag tänker parkbänksalkis när jag ser och hör honom. Sorry.

Dead by April - Mystery (* *)
Rock är tydligen obligatoriskt i finalen numera, men jag gillar det sällan. Det här tycker jag är skit. Growlandet är tekniskt imponerande men föga trevligt att lyssna på, och refrängen låter som nån lam pojkbandslåt från 90-talet. Blä.

Lisa Miskovsky - Why start a fire (* * *)
Årets Anna Bergendahl, skulle man kunna säga. En stabil och proffsig produktion men helt utan den effektivitet so vi kräver av en schlagervinnare. Hoppas svenskarna lärde sig avsitt misstag 2010.

Top Cats - Baby doll (* * *)
Rockabilly i finalen för andra året i rad. Varken bättre eller sämre än Playtones, men jag tror inte på någon höjdarplacering här inte. För 10 år sedan hade detta varit oslagbart i finalen, men nu - icke.

Loreen - Euphoria (* * * * *)
Första gången jag såg dett nummer för 5 veckor sedan tyckte jag låten var skitbra. Nu har jag sett och höt de fler gånger och tycker den är fantastisk! Mystisk, förförande, sorgsen, ja kort sagt euforisk! Detta är den perfekta uppföljaren till "Popular" - modern, fräsch och med en enormt begåvad sångerska och artist. HEJA!

Ulrik Munther - Soldiers (* *)
Ulrik är duktig och detta är trevlig bit, men heregud så tråkigt nummer. Det händer ju ingenting under pojkens tre minuter på scenen? Nä, förpassa Ulrik dit han hör hemma - på radio P4.

Björn Ranelid feat. Sara Li - Mirakel (*)
Detta är ju bara löjligt. Sara sjunger en refräng som doftar 90-tal á la Drömhus medan Björn trippar runt på scenen och klappar i takt, knäppermed fingrarna och talar om mannens säd och stränder och hav och herrrrrrrrrrrregud. Det här blir en kultklassiker, men måtte den komma sist!

Molly Sandén - Why am I crying (* * * *)
Årets bästa ballad med årets näst bästa sångerska. Så här vill vi se Molly! Jag hoppas detta blir en ny "Empty room" och hamnar topp 3, jag älskar den här låten.

Danny - Amazing (* * *)
Jag tillhr ju då dem som tycker att "In the club" var väldigt mycket bättre än den här danssmockan. Visst är numret snyggt och Danny dansar och sjunger bra, men det lyfter liksom aldrig (förutom när Danny bokstavligt talat lyfter i dansbreaket). Utan Loreen hade du vunnit Danny, men nu blir det tvåa som bäst. Hoppas jag.


TIPPAT RESULTAT

1. Loreen
2. Danny
3. Molly Sandén
4. David Lindgren
5. Thorsten Flinck
6. Lisa Miskovsky
7. Top Cats
8. Dead by April
9. Ulrik Munther
10. Björn Ranelid & Sara Li

Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0