Kvittosubban

En gång kom en tant in på mitt jobb (McDonald's) och viftade med en kvitto från en bankomat i mitt ansikte. Hon pekade irriterat på lappen och visade på två transaktioner från fredagen innan, som båda var på 137 kronor. Hon hade handlat för 137 kronor hos oss, men tydligen så hade det dragits två gånger från hennes konto och hon hade ännu inte fått tillbaka pengarna (vilket man brukar få inom kort när sånt där händer). Hon var rejält kinkig i blöjan och ville att jag skulle "ordna upp det här". Jag försökte på ett lugnt och trevligt sätt förklara för henne att jag först och främst behövde ett specifikt kontoutdrag för att bekräfta att transaktionen var gjord till oss, men det gick hon inte med på för hon hade minsann ingen dator och ingen internetbank och fick bara kontoutdrag en gång i månaden per post och så länge ville hon ABSOLUT inte vänta. Jag sa att jag förstod det men försökte åter förklara att jag inte kunde göra något utan ett kontoutdrag med specifika transaktioner. Då blev Kvittosubban surare och skanderade att det minsann inte borde vara hennes ansvar att lösa problemet när det var vi som hade gjort fel. Jag påpekade att hon kunde få ett kontoutdrag på banken, men hon hade VERKLIGEN inte tid att "ränna runt på banker hela dan" (notera att jag under hela detta samtal var väldigt hjälpsam, trevlig och tillmötesgående).
Hon krävde att vi skulle leta upp transaktionen i vårt kassasystem, för hon visste nästan exakt på minuten hur dags hon hade handlat. Jag förklarade att sådant inte sparas i systemet från dag till dag, men det visste Kvittosubban såklart bättre än jag för hon jobbade "också inom livsmedelsbranschen och vet hur det fungerar och det går visst". Jag kände att det inte var någon större idé att förklara att jag inte räknade snabbmatsrestauranger till livsmedelsbranschen och att alla kassasystem inte fungerar likadant. Istället upprepade jag vänligt att jag förstod hennes situation men fortfarande inte kunde hjälpa henne utan kontoutdraget. Då snörpte hon ilsket på munnen, och jag började prata igen för att undvika en ny verbal attack. Jag förklarade att vårt kassasystem inte KAN dra dubbla belopp på kortköp, det är tekniskt omöjligt och har ALDRIG hänt förut, och att hon nog borde vända sig till banken istället som ju faktiskt sköter transaktionerna. Då blev hon jätteirriterad och gav mig en så hård blick att jag trodde jag skulle få blåmärken.
"Jaha, och när tycker du att jag ska ha tid att gå dit då? Jag jobbar faktiskt hela dagarna och jag tycker VERKLIGEN inte att det ska läggas på mitt ansvar! Nu får ni ordna upp det här!" väste Kvittosubban.
Då orkade jag inte tjafsa med henne längre utan tog hennes namn och telefonnummer och lovade att återkomma. Så dagen efter ringde jag henne och sa att vi inte kunde göra nåt och att hon var tvungen att gå till banken. Då kände jag hur hon kastade Onda Ögat genom telefonen.

Varför måste folk alltid vara så otrevliga? Det är klart att det inte är kul att bli av med pengar, men det är ju liksom inte mitt fel. Jag skulle aldrig ställa mig och gorma på nån så där om de inte verkligen hade förtjänat det. Jag var trevlig och hjälpsam mot henne hela tiden men hon var bara bitchig tillbaka. Jag borde egentligen ha ringt och sagt att jag gärna hade hjälpt henne om hon inte hade varit en sån jävla subba och att det var synd att det inte var mer pengar som hade försvunnit. Det är ändå inte vårt problem.
Äh. Servicearbetare får ta så jävla mycket oförtjänt skit för att folk är dumma i huvudet.
Ibland drömmer jag om ett skrivbordsjobb där man bara har sig själv att sköta och inte behöver ta hänsyn till en massa idioters behov.

Det lustiga med den här historien och anledningen till att jag drog upp den här var att när jag tänker tillbaka på den så pratar Kvittosubban gotländska! Och jag vet mycket väl att hon inte gjorde det egentligen, men ändå är det en gotländsk kärring jag hör när jag spelar upp händelseförloppet i mitt huvud. Jag antar att hon påminde mig om nån Gotländsk Gnälltant (en mycket vanlig typ av tant på Gotland) och att jag därför har gett henne den rollen i mitt minne.
Ha, så knasigt!

5 JOBBIGA TYPER AV GÄSTER PÅ McDONALD'S

1. Griniga pensionärer
2. Pundare
3. Fjortisar
4. Barn
5. Viktväktare


Kommentarer
Postat av: Gurra (far till bloggaren )

När jag läst detta tänker jag: det är tur att inte jag stod bakom disken istället för dig.Då skulle "subban" fått höra!! Men det är ändå roligt att läsa om dessa fantastiska människor och deras "I-landsproblem".Sen tror jag att det finns gnälltanter och gnällgubbar i lika stor utsträckning i huvudstaden som på vår ö!
Blogga mera min son!
Tack för mig!

2008-01-01 @ 16:47:48
Postat av: Hannah

nej. jag saknar inte mcdonalds.

2008-01-21 @ 18:59:56
URL: http://lohannah.blogg.se
Postat av: Bergsgrek

haha, aaahhh...brings back memories....bad ones xD

2009-12-27 @ 14:58:22

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0