Schlager #4 = gissel!

Aj aj aj. Det är dags för den absolut tuffaste schlageromgången i årets tävling. Det är apsvårt att tippa utgången helt enkelt. Förhandsfavoriterna heter som bekant Charlotte Perrelli och Linda Bengtzing, och båda dessa schlagerveteraner har talat sig varma, eller snarare glödheta, för sina respektive låtar ända sedan deras medverkan blev offentliggjord. Att Charlottes låt "Hero" är bra har jag tagit för givet, för hon har i nio års tid sagt att hon aldrig kommer ställa upp i Melodifestivalen igen. Och nu är hon med igen lik förbannat, och det skulle hon inte vara om hon inte en sjuhelvetes låt med sig till Karlskrona.
Och vet ni vad? Jag har faktiskt tjuvlyssnat på låtarna på Svt:s hemsida. Man får bara höra en minut av varje låt, men man fick i alla fall en hygglig uppfattning om kvalitén (eller bristen på densamma).

Två bidrag kan vi räkna bort direkt: Niklas Strömstedt och Fronda. Strömstedt känns ungefär lika spännande som en punkterad ballong, och hans bidrag "För många ord om kärlek" är en klassisk så kallad kisspaus. Tyvärr så är Nicke picke pö först ut av de åtta artisterna, och då har man ju inte hunnit bli kissig ännu. Därmed har låten gått från att i alla fall vara en hygglig kisspaus till att vara totalt meningslös. Sorry Tandglugg.

Fronda står för årets rap-inslag (som tycks vara obligatoriskt nu för tiden). Jag önskar att juryn kunde sluta att ta med dessa trista bidrag, för de hör inte hemma i tävlingen. De kan snacka om bredd och genrespridning hur mycket de vill, de här bidragen kommer ändå alltid sist, so what's the point? "Vem kan stoppa mig när jag bara rullar fram" sjöng Fronda för några år sen. Ja du Frondis, i den här tävlingen är du ute på rejält hal is, och med det enormt tuffa motstånd du har i den här delfinalen så kan du förklara dig ordentligt stoppad redan på förhand.

Sen blir det svårt. Jag tror att Linda Bengtzing är självskriven i Globen redan, hon har en sjukt effektiv schlagerdänga och hon är grymt bra på scen, men vem som gör henne sällskap är svårare att sia om. Personligen hoppas jag på Charlotte Perrelli och hennes Eurovisionvänliga "Hero", som förmodligen skulle klara sig bättre i Serbien än Lindas väldigt svenska schlager. För mig är förhandsfavoriterna de som borde stå som vinnare imorgon. Men eftersom svenska folket är relativt efterblivet i sådana här sammanhang (minns hur de gav Magnus Uggla fler röster än Nanne och i Andra chansen förra året!?!?!) så vet man aldrig. Nordman har uppenbarligen fans kvar ute i landet, och de gick direkt till final förra gången de var med. I år har de en bättre låt, så jag är beredd på att bli besviken.


Sedan har ju svenskarna fått balladfeber de senaste åren, och Idol-Sibels "That's where I'll go" är en välskriven powerballad som också kan bli farlig för fru Perrelli. Sibel sjunger gudomligt bra, men jag hoppas ändå att hennes överdrivna wailande blir för mycket för publiken.


Nykomlingen Daniel Mitsogiannis har en låt som tillhör en alldeles speciell genre: bögdiscohit.

"Pame" kommer oavsett resultat i tävlingen att gå varm i alla gayklubbars skivspelare i sommar. Jag hoppas på andra chansen, den töntiga texten till trots ("What's going on, I wanna feel you, we're having fun, I wanna hold you").


Countrytjejerna i Calaisa har en vacker countryballad á la Dixie Chicks, men frågan är om deras publik är tillräckligt många och tillräckligt engagerade för att rösta vidare dom. Låten är fin, men för seg och inget finalmaterial. Femma som bäst.

Nåväl, svårt som fan men tippas ska det!

(Help!)

Okej, here I go.

Till Globen:
Linda Bengtzing - Hur svårt kan det va?
Charlotte Perrelli - Hero

Till Andra chansen: 
Sibel - That's where I'll go
Nordman - I lågornas sken

Femma:
Daniel Mitsogiannis - Pame

Ni anar inte hur lång tid det tog för mig att bestämma mig.
Ja, jag är sjukt nördig.
Men väldigt charmig.
Återstår att se om jag får rätt. See you on the other side...
Ciao.


Kommentarer
Postat av: Mamma Karin

4 rätt av fem möjliga. Du är bäst. Kram

2008-03-01 @ 23:03:01

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0