Heja Perrellan!

Ikväll kommer cirka 4 miljoner svenskar se finalen i Melodifestivalen. Jag kommer inte att vara en av dem. Jag kommer att sitta i Älvsjö och äta en god middag hos min "svägerskas" familj tillsammans med mor, far, bror, syster samt systers pojkvän. Så nej Pia, gotlänningarna är fortfarande gotlänningar. De är bara på tillfällig visit just för denna middags skull, samt för ett teaterbesök imorgon ("Hamlet" på Dramaten).

Men videon ska laddas och imorgon när jag vaknar är det finaldags för min egen del. Jag ska självklart tippa resultatet även denna vecka, den viktigaste av dem alla...

Toppstriden är ganska svår att se någon självklar vinnare i. Charlotte Perrelli kommer få de flesta tittarrösterna, men Sanna Nielsen kommer att norpa åt sig höga jurypoäng. Mina favoriter till segern är ovan nämnda fru Perrelli samt popregenterna i BWO. De har de överlägset bästa låtarna i startfältet och skulle kicka ass i Belgrad. Men juryn kommer nog att föredra Sannas powerballad framför BWO:s poprökare, så det blir säkert en neslig tredjeplats för Bard & Co. Sålunda står toppstriden mellan Charlotte och Sanna. Och även om jag gillar Sannas låt så är jag emot att skicka ballader till Eurovision. Det ska vara Pang Boom Bang! i de här sammanhangen! För visst är det roligare att avsluta hela ESC-finalen med ett riktigt fartfyllt nummer än med en smäktande ballad? Minns när Ruslana vann med "Wild dances" 2004, vilket drag det blev när hon framförde låten en gång till när det stod klart att hon vunnit! Förra året vann "Molitva" med Marija Serifovic, och även om det var en fin låt så blir det seeeeeeegt. Så nej, upp-tempo vill vi ha!

Linda Bengtzing kommer tyvärr åter igen att få kalla handen av juryn. De har inte mycket till övers för ursvenska schlagerdängor, det har de visat flera gånger förr och så kommer det säkerligen att bli i år också. Dessutom är "Hur svårt kan det va?" inte den bästa låten Linda har ställt upp med (det är fortfarande "Jag ljuger så bra").

Sibel har en vacker låt och en fantastisk röst, men Sanna Nielsen kommer att få balladfantasternas röster, både hos juryn och hos folket. Sorry Sibel.

Rongedal har blivit folkliga och charmar säkerligen till sig en topp 5-plats. De slåss om samma röster som Amy Diamond, Nordman, Christer Sjögren och Frida, som tillsammans kommer att utgöra bottenskiktet av resultatlistan.

Jag är kluven när det gäller att välja en av mina favoriter som vinnare. Jag gillar egentligen Charlottes låt liiiite mer, men jag tror att BWO skulle ha större vinstchans i Serbien. Men "Hero" har också Eurovision-potential och en sjukt maffig tonartshöjning, och det är nog främst därför jag gillar den lite bättre.

Nu gäller det.

Så här tror jag att det slutar.


1. Charlotte Perrelli - Hero

2. Sanna Nielsen - Empty room

3. BWO - Lay your love on me

4. Rongedal - Just a minute

5. Sibel - That is where I'll go

6. Linda Bengtzing - Hur svårt kan det va?

7. Amy Diamond - Thank you

8. Nordman - I lågornas sken

9. Christer Sjögren - I love Europe

10. Frida feat. Headline - Upp o hoppa


Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0