Leffe - en homofob för 2000-talet

I fredags hade jag en riktigt dålig dag. Jobbet var piss, vädret var piss, och mitt humör var pissigast av allt. Som tur var ägde Christians fest rum på kvällen och gjorde mig glad igen. Men det var nån gång under den där dagen som jag kom på varför jag var så förbannat sur. Förmodligen berodde det på att jag var på jättedåligt humör när jag somnade, sen låg väl det dåliga humöret och marinerade under natten för att ta ut sin fulla rätt dagen efter. Varför var jag då så kinkig när jag skulle nanna? Jo, för att jag som kvällsläsning hade valt "Kärlekens pris - en antologi om homofobi och heteronormativitet" som jag hade fått på RFSL samma kväll. Det fanns mycket att uppröras över i denna skriftsamling, (som bland annat avhandlade homo/bisexuellas situation under 2:a världskriget och nazismen) men den text som gjorde mig mest förbannad var den med titeln "Hallå hela pressen! - hur hbt-världen beskrivs i media 2000-2005". Det var en rakt igenom intressant text, med många skrämmande exempel på medias makt i samhället.

Men nu till det som gjorde så jag var förbannad i över ett dygn.

I denna text fanns en krönikör citerad, herr Leif-Erik Törnblom i Östergötlands länstidning skrev den 7/6 2002 om det nyligen fattade beslutet att även samkönade par skulle få prövas som adoptivföräldrar. Beslutet var enligt Leif-Erik helt befängt och det är främst det han vill poängtera. Barnens bästa är helt förbisett av beslutsfattarna, anser han. Som avslutning på krönikan har han försökt vara lite lustig och listat lite andra förslag som han uppenbarligen jämställer med samkönade pars rätt att prövas för adoption (och jag citerar!):

"* Avskaffa samtliga åldersgränser för äktenskap och sexuellt umgänge!
Pedofiler har alldeles för länge tvingats leva i halvskymning.
* Öppna bårhusen för allmänheten!
Nekrofiler behöver också umgås.
* Tillåt partnerskap över artgränserna!
Såväl hängbuksvin som vanliga grisar har rätt till äkta kärlek.
* Återinför skolagan.
Sadister har precis som alla andra känslor i kroppen."


Detta är alltså skrivet av en välutbildad, vuxen människa i Sverige 2002. Har vi inte kommit längre? Är det ens lagligt att skriva så där? Denna Leif-Erik Törnblom är förutom krönikör i Östergötlands länstidning även medlem i Publicistklubbens styrelse i Östergötland samt medielärare på gymnasiet. Är det det såna som Leffe som utbildar dagens ungdomar så är det inte konstigt att samhället är sjukt.

Nån som tycker att mitt dåliga humör var obefogat? Förutom Leffe?

Ständigt ställs man inför denna befänga jämförelse mellan homosexualitet och pedofili/nekrofili etc. Jag hajar det inte. Nekrofiler och pedofiler är människor med sexuella/psykiska störningar som skadar och sårar andra människor. Deras "tillstånd" (eller vad man ska kalla det för) och utövanden av dessa påverkar andra människor djupt, och aldrig på ett positivt sätt. Hur kan man jämföra det med två människor som tycker om varandra och vill vara med varandra? Skadar jag någon genom att vara tillsammans med en kille? Skulle inte tro det. Det finns säkert vissa idioter som skulle känna sig stötta eller obekväma av att se mig hand i hand med en kille, men då är det faktiskt deras problem och inte mitt. 

Men det kommer väl alltid finnas de som tycker att hbt-personer borde tigas ihjäl och brinna i helvetet. Om jag hamnar i helvetet så ska jag paxa en plats åt Leffe.




(Det här med att glaset är halvfullt - det beror väl alldeles på vad man dricker?).


Kommentarer
Postat av: H

jag blir för arg för att ens kunna kommentera.

2008-05-20 @ 20:07:27
URL: http://lohannah.blogg.se/
Postat av: syster yster

det finns inte ord...

2008-05-21 @ 12:43:21
Postat av: Sofia

Ja om man är fast för alltid med Leffe i helvettet så är det onekligen ett fasansfullt öde man går till mötes. Usch, trodde att folk skulle kunna "växa ifrån sina fördommar" någon gång men icke!

2008-05-23 @ 01:02:32
URL: http://lapsusmemoriae.blogg.se/

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0