Låt den rätte komma in - After


Jag måste ju såklart skriva om "Låt den rätte komma in" nu när jag äntligen efter lååååång väntan har sett den.

Jag blev dessvärre väldigt besviken. Filmen som sådan var visserligen välgjord och snygg, och Lina Leandersson som spelar vampyren Eli var riktigt bra, men eftersom jag är ett stort fan av boken som ju är förlaga så var det för mycket som inte stämde. En ENORMT viktig storyline med pedofilen Håkan hade kapats efter halva filmen. Jag väntade hela tiden på att den skulle fortsätta, men det gjorde den inte. En annan karaktär hade helt tagits bort och var inte med alls. De blodigaste och äckligaste scenerna från boken hade till stor del klippts sönder och blivit alldeles för rumsrena. I boken utelämnas få detaljer när mord eller misshandel beskrivs, läsaren är tvärtom smärtsamt informerad om de våldsamma händelseförloppen. I filmen hölls man ständigt på avstånd från allt detta.
Men det fanns bra saker också. Förutom en snygg produktion och en lysande Lina Leandersson så fanns det scener som faktiskt gjorde boken rättvisa. Till exempel scenen där Eli går in i någon annans lägenhet utan att bli inbjuden först (som man måste bli som vampyr) och får lida konsekvenserna.

Men på det stora hela så var filmen inte som jag trodde. För rumsren, för snäll, för kort. Den var bara 1.40 lång, kunde gott ha utökats med minst en halvtimme för att ge mer rum åt Håkan som enligt mig är den intressantaste karaktären i boken och som även står för det mesta av spänningen när upplösningen närmar sig.

Ack.

Men för er som inte läst boken så kan jag rekommendera filmen. Har man inte läst förlagan så är filmen väldigt sevärd. Men läs boken efteråt.


Kommentarer
Postat av: Pernilla

håller verkligen med. älskade boken men filmen var.. kass rent ut sagt. som du säger så hade man velat se mer om håkan, blev besviken när man inte fick se mer av honom efter att han föll från fönsret. Allt det där om att han fortfarande "levde" och blev påkörd på vägen saknades skarpt :(

2008-11-09 @ 23:06:11
URL: http://nexttonothing.bloggspace.se

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0