Filmhörnan del 1

Jag är på filmhumör. Därför kommer här lite filmtips. Det blir en helt ny kategori faktiskt. Protester eller tacksägelser lämnas i kommentarsrutan, bitte.

Across the universe

En musikal byggd på Beatles-låtar. Alla sångerna är skickligt invävda i storyn, som utspelar sig under Vietmankriget. Inledningsscenen är fantastisk, med Jim Sturgess och hans fantastiska röst. SE!

Mulholland drive

David Lynchs bästa film, enligt mig. Jag har visserligen inte sett alla, men whatever. Detta mysteriedrama lämnar knappast någon oberörd. Lyckas du begripa hela filmen första gången du ser den så förtjänar du livstidsmedlemskap i Mensa. "Mullholland drive" är vacker, sorglig, hemsk, spännande och grymt välspelad. Musiken är fantastisk, liksom fotot. Kolla in Lynchs 10 ledtrådar till att lösa mysteriet innan du ser filmen. Skriv ner dem och ha dem till hands medan du tittar, det kanske hjälper...

Pan's labyrinth (El laberinto del fauno)

Här snackar vi kvalitét! En saga för vuxna om en ung flickas brutala möte med verkligheten. Enligt mig är detta en av de bästa filmer som någonsin gjorts. Finns det någon med ett fungerande hjärta som kan låta bli att tycka om den?

Dancer in the dark

Björks första och sista insats som skådespelerska. Och vilken insats! Hennes tolkning av den arma Selma är så hjärtskärande äkta att man knappt tror det är sant. Lars von Triers dogmaliknande berättarteknik som jag annars brukar ha svårt för funkar alldeles utmärkt. "Dancer in the dark" är dock ingen film för er som som inte alls uppskattar Björks musik, eftersom detta är en musikal (om än ovanlig sådan) och all musik är skriven av henne. Dock så anser jag att musiken i filmen är väldigt lättillgänglig om man jämför med Björks vanliga verk. Detta är en stor filmupplevelse. Jag lovar.

Ghost World

Baserad på en kultförklarad serietidning. "Ghost World" är en skruvad komedi med allvar i botten. Den handlar om de två bästa vännerna Enid och Rebecca (fantastiskt spelade av Thora Birch och Scarlett Johansson). De har just gått ut high school och roar sig mestadels med att driva med allt och alla i sin omgivning. Sarkasm och ironi är deras levebröd. De har bestämt att de ska börja jobba och skaffa en gemensam lägenhet under sommaren. Men så träffar de nördarnas nörd, den misslyckade Seymour (type-castade men otroliga Steve Buscemi) och allt förändras.
En film om oviljan att bli vuxen.

Slut på del 1. Enjoy.

Kommentarer
Postat av: Hannah

perfekt ny kategori bobby!

2009-03-08 @ 09:04:03
URL: http://lohannah.blogg.se/
Postat av: Pia

Jag holler med Hannah. Pärfekt ny kategorri.

Jag blev til och med lock ad att se nogra film er.

(jag har lite tråkigt på jobbet nu så tack för att du uppdaterat ordentligt den här gången!)

2009-03-09 @ 14:59:29
URL: http://petrapires.blogg.se/

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0