La Voix



JAAAAAAAAAA! Malena vann som jag förutspådde, och förutom Sarah Dawn Finer och Caroline af Ugglas så fanns det inga likvärdiga Eurovisionbidrag i finalen. Det var dessa tre damer som dominerade mitt telefonröstande igår, och jag är så glad över att vi skickar en låt som jag på allvar tror kan stå sig i den enormt starka östblockskonkurrensen. För första gången sedan Carola kan vi nog få en topp 10-placering, kanske till och med en topp 5, och kanske kanske kanske en vinst.

Att Ugglan gick och snattade publikens andraplats var en enormt positiv överraskning! Det vågade jag verkligen inte tro. När publikens röster skulle presenteras så var jag övertygad om att Måns skulle knipa förstaplatsen. Men tji fick jag, för svenska folket gav inte mer än en femteplats till en påtagligt besviken herr Zelmerlöw. Istället seglade E.M.D, och Caroline af Ugglas förbi honom och placerade honom på en slutlig fjärdeplats. Men tyvärr Måns, så går det när man inte har Låten. Visst är "Hope & Glory" en snygg sak, och Måns är sjukt snygg, charmig och bra på scen, men som så många andra sagt före mig: vi kan inte skicka en till "Hero"/"Las Vegas" till Eurovision, för då hamnar vi ju tydligen i bottenskiktet. Det verkade dock jurygrupperna strunta i och röstade helt åt helskotta, både svenska och internationella. Den sistnämnda gav Malena Ernman en ETTA! Shame on them! Det beskedet blev rättvist utbuat av publiken när "Molitva"-Marija tillkännagav det.

Sarah Dawn Finer hamnade på en sjätteplats, vilket var oförtjänt. Dock diskuterade jag och klasskamraterna hennes nummer efteråt och kom fram till att det som saknades var lite svärta. Sarah stod och log väldigt mycket under numret, men även om det är en hoppfull låt så finns det även en bitterhet i texten som inte riktigt fick tillräckligt utrymme i uttrycket. Mer sånt hade kunnat boosta upp dig ett par pinnhål, Sarah!

Fjortisfansen hjälpte E.M.D till en tredjeplats. Inget snack om den saken. Där ser man vilken makt kombinationen Tre snygga killar + Idol har.

Som sagt, det var en galet svår tävling att tippa. Och så här jämt har det sällan varit i schlagern. Visst hade Måns ett övertag under juryrösterna, men tolvorna duggade tätt över så gott som alla bidrag (med några få undantag).

Låt oss nu hoppas att Europa förstår storheten i Malena Ernman och "La Voix".

Kommentarer
Postat av: Pia

Duktigt Bobban!

2009-03-16 @ 10:13:41
URL: http://petrapires.blogg.se/

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0