Schlagerblogg 2010 - deltävling 4

Malmö
Jag har lite migränkänningar nu när det är dags för sista deltävlingen, men med paracetamol och lite jävlar anamma så ska jag försöka hålla mig på benen. Storfavoriterna Peter Jöback och Pernilla Wahlgren verkar hålla måttet, men ex-Idolerna Sibel och Anna Bergendahl samt nykomlingarna Neo och Lovestoned kan definitivt utmana om pallplatserna. Det här är det absolut mest svårtippade startfältet, och nu är jag lite rädd att mitt hittills duktiga tippande ska gå käpprätt åt helskotta. För här kan vad som helst hända!


Sibel - Stop
Sibel har lämnat balladerna och blivit rockbrud! En röjig låt med en otrolig sångerska som definitivt blir farlig ikväll. Kan vi hoppas på ett snyggt scennummer till detta också?

Py Bäckman - Magisk stjärna
Py är ju en legend i schlagersammanhang, bland annat har hon skrivit den underbara "Stad i ljus". Den här låten är dessvärre ett slätstruket sömnpiller. Chanslös.

Neo - Human Frontier
Ung, snygg kille i sann Mika-stil. Det gillar vi! Låten verkar en aning anonym dock, men med ett sjysst framförande så kan nog Neo avancera.

Lovestoned - Thursdays
Puttrig myspop med sköna röster. Jag gillar den väldigt mycket faktiskt, och skulle inte bli besviken om Lovestoned får komma til Globen. Om någon skräller denna vecka så är det dessa nykomlingar.

Anna Bergendahl - This is my life
Anna blev känd genom Idol, men efter att hon röstades ut så är hon nog mest känd för att ingen har lyckats knocka juryn med sådan kraft som hon gjorde under sin audition. Det kommer hon dock inte att göra med den här låten. Helt okej, men inte mer.

Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar
Årets mesta schlager. Jag kan nog lova att det blir minst Andra chansen för Pillan, men någon finalbiljett är inte garanterad. Men åter igen: många låtar blir helt annorlunda när man ser och hör dem live...

Noll Disciplin - Idiot
Åh herregud. Varför har dessa pubis-pojkgrupper blivit obligatoriska inslag i Melodifestivalen? Nåja, det här är åtminstone bättre än föregående års Pandang och Esta noche. Men blä ändå.

Peter Jöback - Hollow
Här har vi kvällens direktkvalificerade finallåt. En våra bästa sångare gör comeback i festivalen efter 20 år. En svulstig, känslosam powerballad som är min favorit i denna deltävling. Grattis Peter, ingen sistaplacering denna gång.
TILL FINAL
Peter Jöback
Neo

TILL ANDRA CHANSEN
Pernilla Wahlgren
Lovestoned


Okej, jag har ändrat den här tippningen 3 gånger nu. Kan inte bestämma mig. Och kan inte lova att detta är det slutgiltiga resultatet heller. Så jävla svårt! Det enda jag vet med säkerhet är att Py Bäckman och Noll Disciplin inte har den blekaste chans. Sedan är det svårt. Jag tycker att Sibels låt är helt okej, men tror att den inte kommer göra sig lika bra live. Men det blir nog ändå hon som joinar mina fyra tippade "vinnare" till andra röstningsomgången, och Anna Bergendahl får en sjätteplats.
Det blir sjukt spännande imorgon i alla fall, det är en sak som är säker. Och mellanakterna ska tydligen vara toppen, med oväntade gäster och duetter samt en Malena Ernman-parodi á la Christine Meltzer och en Dolph Lundgren som läderbög.
Can't wait! 


Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0