McFusk 2

Nu har jag sett hela programmet om fusket på min gamla arbetsplats McDonald's. Jag kan skriva under på ALLT som de intervjuade medarbetarna berättade om. Dock tyckte jag att de inte borde ha pratat med endast personalchefen Lotta Björk, utan ställt restaurangcheferna och distriktscheferna mot väggen. För lilla Lotta Björk sitter bara på sitt kontor och behöver inte bry sig så mycket om verkligheten ute på restaurangerna, men det behöver de närmaste cheferna.
Arbetsledarna och 1:a assistenterna fick mycket skit i programmet, vilket jag kan förstå men de lyder ju i sin tur under restaurangcheferna. Som arbetsledare är det ditt jobb att hålla kostnaderna nere och inkomsterna höga, och om du inte lyckas så får du jävligt mycket skit uppifrån. Så man gör vad man måste.

Jag skickade själv min personal på extrarast ibland när löneprocenten var för hög, men om någon inte ville gå på rast så tvingade jag ingen. Tack och lov jobbade jag ytterst sällan som arbetsledare, just för att jag inte kunde eller ville behandla personalen så som man blir tvungen att behandla dem för att kunna uppnå sina skiftmål.

Systemet är fabulöst på pappret, men det funkar inte i verkligheten. Och det borde Lotta Björk och hennes kolleger fatta om de själva stått där och svettats över att löneprocenten ohjälpligt stiger.

McDonald's är en skitbra arbetsplats på många sätt. Man tjänar inga stora pengar eller så, men man lär sig oerhört mycket om teamarbete, stresshantering och (om man vill och är tillräckligt kompetent) ledarskap. Min bästa vän hade inte haft det jobb hon har idag om hon inte hade gått ledarskapsutbildningarna på Donken.

Så vi har Donken att tacka för mycket. Men det behöver rensas upp i företaget. Regler och rutiner behöver ändras och rekryteringen behöver skärpas till. Som det ser ut idag kan vilken idiot som helst få jobb på McDonald's. Du behöver inte ens kunna svenska.

Men se Dokument Inifrån-dokumentären. Och få en inblick i det som var min vardag under fem år.

Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0