When a stranger calls

Åh, vad jag älskar skräckfilmer och rysare! Det här är en riktigt bra amerikansk bagatell från 2006.

Den handlar om high school-tjejen Jill som har utegångsförbud på grund av en alldeles för hög mobilräkning. Hennes föräldrar tvingar henne att sitta barnvakt åt ett lärarpar för att få pengar till att betala telefonräkningen.

Ensam på vischan i ett stort, hypermodernt hus med enorma panoramafönster mot sjön och två sovande barn på övervåningen förbereder sig Jill för en lugn och händelselös kväll.

Men så ringer telefonen...



Åh, så spännande den är! Jag blev positivt överraskad, för jag hade förväntat mig en dussinskräckis. Istället fick jag en kvalitativ thriller som håller en på halster väldigt länge utan att tappa ens intresse. Vem ringer hela tiden? Är det någon annan i huset?

Det bästa med filmen tycker jag är att den känns ganska realistisk (med amerikanska mått mätt). Detta skulle faktiskt kunna hända precis vem som helst. Och regissören spelar effektivt på alla de känslor som tittarna med säkerhet kan identifiera sig med. Vem skulle inte känna sig lite olustig i ett okänt hus mitt ute i ingenstans med 150% insyn? Flåsande busringare har väl de flesta råkat ut för. Här går man flera steg längre.

Rekommenderas varmt till skräckälskarna!

Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0