Schlager-oj

Första deltävlingen kan sammanfattas med ett ord: Oj.

Ett startfält med hela 4½ bra låt? Oj.

Swingfly till final? Oj.

Le Kid åkte ur? Oj.

Marie Serneholt sa fel namn? Oj.

Pausunderhållningen satte nytt sugrekord? Oj.

 

Jaja. Jag tyckte att både Richard Olsson och Marie Serneholt skötte sig fint. Att programledarna får tampas med skitdåliga manus är ju i stort sett obligatoriskt i Melodifestivalsammanhang och bör inte kasta skugga över de två novisernas insats. Inledningsnumret var snyggt och båda två var lagom schlagerhajpade.

Jag hade ganska fel i min tippning. Danny gick till final och Pernilla Andersson till Andra Chansen, men i övrigt gick det käpprätt åt helsike för mig. Men till mitt försvar så hade jag inte lyssnat på smakproven som jag brukar göra, så jag gicm på ren känsla och intuition.

Mina favoriter var Danny, Le Kid och Jenny Silver. Riktigt bra låtar, hade gärna sett dem allihop i final. Jenny har fortfarande chansen, men stackars Le Kid och deras ack så härliga godispoplåt "Oh my God" är nu förpassade till Trackslistan och Svensktoppen.

Nästa vecka blir det spännande. Brolle, Babsan, Sanna Nielsen och Christian Walz är några av deltagarna. Min spontana gissning är att det är dessa fyra som går vidare. Med skrällvarning för Loreen (en gammal Idol-deltagare från första säsongen som blev snuffsi-puffsi med vinnaren Daniel Lindström under tävlingen). Och vi ska inte underskatta superveteranen Elisabeth Andréassen. De återstående två artisterna är okända debutanter som jag tvivlar på har en chans mot dessa sex grymt etablerade rävar.

Nästa lördag är schlagerbloggen tillbaka med full kraft. Vare sig ni vill eller inte!


Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0