Eurovisionblogg 2011

Jag gör ett obligatoriskt uttalande om tävlingen, om än i efterhand.

Det var förvånansvärt hög nivå i år tycker jag! Det var typ EN artist som sjöng falskt. Och låtarna var överlag bättre än den vanliga Eurovision-nivån.

Jag hade faktiskt ingen solklar favorit, inte ens Eric Saade. Klart jag satt och höll tummarna i ett krampaktigt grepp för den blågula fanan, men jag känner ju inte supermycket för låten egentligen. Inte som jag gjorde för "Det gör ont", "Evighet" och "Hero".

Nä, både förra året och i år så fanns det andra låtar jag hellre hade skickat till ESC-final. Men Eric gjorde ett fantastiskt framträdande och Kempe har skrivit en otroligt effektiv låt.

Azerbajdzjan hade en bra (svenskskriven) låt, men den var lite väl radioskvalig för att passa som Eurovision-vinnare. Jag hade hellre sett Sverige, Ungern eller Irland som vinnare.

Att Italien fick sista tolvan och puttade ner Saade från silverplatsen var oerhört frustrerande.

Som ni kanske märker så är jag lite blasé inför hela ESC-grejen i år. Just för att jag inte riktigt hade nån klar favorit. Förra året hade jag Timoteij i den svenska finalen och Armeniens Eva Rivas i Eurovision. I år - nada.

Får se vad vi kan åstadkomma nästa år. Då lär väl Sveriges låtskrivare slå knut på sig själva i sina försök att skriva en ny "Popular".

Och frågan alla ställer sig nu: är RedOne den nya Kempe?

Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0