Me Tarzan, you Jane

Innan ni läser det hä inlägget så bör ni nog ha läst den här artikeln i DN, så ni hajar vad det handlar om.

Jag gled nämligen in på ett blogginlägg som lilla Leffe hade skrivit angående artikeln. Jag blev pissed off (of course), och beslutade mig för att lägga mig i debatten.





Leffe:
"Seriöst, Vio och alla andra. Detta är jämställdhet och feminism som totalt har spårat ur. Det finns två kön, oavsett om ni gillar det eller ej, naturen är inte en demokrati, man får vad man blir tilldelad. Vi ska alltså införa ett tredje kön ”hen”, för de som inte känner sig som han eller hon. Men de som inte känner sig som hen då? Ska de få ett fjärde kön? Femte? Detta är inget annat än trams.

Det handlar uppenbarligen om ett förirrat barn som har svårt med sin identitet, blir bisexuell och ultrafeminist. Det låter som en jobbig uppväxt förvisso, men då kanske lösningen är samtal på soffan med någon utbildad person, inte att vi lagstiftar in olika kön för alla som känner sig vilsna?

Det är upp till var och en vad man känner sig som, jag kanske känner mig som en kissemiss och vill att det ska stå kissemiss i mitt pass… mjau… men det förändrar inte det faktum att jag biologiskt är man, det finns i mina kromosomer, thats a fact, skäll på gud, inte på regeringen. Sen kan folk vara bögar, flator eller vad de vill, det är absolut deras ensak, men vi kan inte tramsa till lagstiftningen för det, du är man eller kvinna, oavsett om du klär dig i klänning eller lederhosen. Oavsett om du har opererat pillevitten eller muffen, oavsett om du känner dig som hen eller kissemiss.

Ultrafeminismen och den absurda jämställdheten får faktiskt sansa sig lite och lägga in förnuftet i ekvationen också. Finns det inte viktigare saker att lägga energin på när det gäller jämställdhet? Tyvärr, detta är trams som riskerar att bara belasta våra myndigheter och lagstiftare med onödigt jobb. Detta är ingen utopi, två länder har redan infört detta. Vio kan kalla sig vad hon vill, men i folkbokföringen ska det endast finnas naturens två verkliga kön. Om Vio har rätt till hen så har jag rätt till kissemiss. Maju på er alla ultrafeminsiter!
(...)
På samma sätt som jag är man
, och vit europé... det spelar ingen roll om jag krullar håret och färgar det grönt, jag är fortförande vit europé fast jag känner mig som marsian!!!"



Bobby:
Leif: Du utgår ifrån att kön enbart bestäms utifrån kromosomuppsättning och vilka könsdelar man har, som någon slags "Me Tarzan, you Jane"-teori som hör hemma på cromagnon-tiden. Kön är inte bara fysiskt, det är också psykiskt. Man kan egentligen dela upp kön i fyra delar:

Biologiskt - alltså hur ens kropp ser ut.
Juridiskt - det som står i ens pass och i folkbokföring, som avgörs av ens biologiska kön.
Socialt - hur andra uppfattar oss baserat på hur vi klär oss, rör oss, pratar, osv.
Mentalt - hur man känner sig inuti.

För de flesta stämmer dessa fyra väldigt bra överens med varandra, och dessa kan man kalla för "cis-"personer (cis är latin och betyder "på samma sida"). De som känner att några av dessa fyra kategorier inte stämmer överens kan man kalla transpersoner (trans är latin för "förflyttning"). Det finns en mängd olika transidentiteter, som till exempel intergender som Vio i artikeln använder.

Och det handlar inte om "några få" som du påstår, utan det är 1000-tals människor som känner på det här sättet. Och då menar jag bara i Sverige.

Det här påminner på många sätt om gamla debatter om homosexuellas rättigheter, då många satte sig på tvären gällande adoptionsfrågan och nu senast äktenskapsfrågan. Precis som i dessa fall så lägger sig du och andra i en fråga som egentligen inte har med er att göra överhuvudtaget. Hur skulle det påverka ditt liv om det infördes ett tredje juridiskt kön i Sverige? Skulle du märka av det alls? Knappast. Precis lika lite som homofoberna skulle påverkas av att bögar får gifta sig med varandra.

Indien är ett exempel på ett land där det finns tre juridiska kön. Där kan det stå "man", "kvinna" eller "annat" i passet. Så din farhåga att detta "trams" ska eskalera och resultera i att folk kommer börja kräva ett fjärde och femte kön finner jag ganska obefogat. "Annat" täcker in det mesta, don't you think? Även din marsianism, om du så vill.




Återstår att se om fortsättning följer.

Kommentarer
Postat av: LittleMe

Läser och förundras över idioterna i landet och skrattar hysteriskt åt ditt svar. Du är jävligt briljant när du fullkomligt förintar leif!



Förövrigt har jag läst din blogg en stund nu. Lets put it this why, du är en av typ fyra bloggar jag väljer att bevaka. Annars läser jag oftast inte bloggar, men du tog dig igenom. Du är helt enkelt jävligt bra när du skriver!

2011-11-05 @ 11:13:20

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0