Schlagerblogg 2012 - Deltävling 1

Växjö
Idag drar det hela igång igen! Jag firar födelsedag en dag för tidigt med min familj, så jag kommer avnjuta denna första deltävling via Svt Play senare under kvällen. I år har Svt bytt de senaste årens smyglyssningar mot smygtittar. Nu kan man inte bara höra utan även se första minuten av alla kvällens låtar. Och det har jag självklart gjort. Sjukt svårtippat startfält må jag säga!


(c) QX


Sean Banan - Sean den förste Banan
Detta är väl ungefär precis vad man hade kunnat vänta sig. En hittig nonsenslåt som handlar om hur Sean Banan är ballast i världen och att han diggar brudar. Kan mycket väl avancera om barnen får lov att rösta av mamsen och pappsen. Melodin är ju catchy.

Abalone Dots - På väg
En fin countrydoftande midtempoballad av nykomlingarna Abalone Dots. Ett plus för att de sjunger på svenska, jag tycker det har blivit för lite av det. Frågan är om svenskarna gillar detta? Ett minus för att nästan hela låten sjungs trestämmigt. Det är jättefint med stämsång, men dynamik och variation är också trevligt.

The Moniker - I want to be Chris Isaac...
Det blir ingen tredjeplats i finalen för The Moniker i år. Ska man ställa upp två år i rad (när det dessutom gått väldigt bra första året) så måste man överträffa sig själv, och det gör inte Daniel Karlsson här. Sorry.

Afro-Dite - The boy can dance
Trion som gav oss ordet "nakenchock" är tilbaka 10 år efter vinsten och hoppas på comeback-succé. Och visst är detta en härlig discoschlager i sann Afro-Dite-anda. Jag gillar den. Jag vill inte skicka den till Baku, men minst Andra Chansen.

Dead by April - Mystery
Inte min tekopp, men det vet ni väl vid det här laget. Alla över 60 lär väl sätta chipsen i halsen när growlandet börjar. Många hoppas att Dead by April ska göra en Lordi, men Lordi hade något som Dead by April saknar - en hittig melodi. Många röstar nog på detta "bara för att". Kan bli Andra Chansen, men jag hoppas den ryker.

Marie Serneholt - Salt and pepper
Marie gör ett nytt försök efter 2009 års fiasko då hon slutade sexa i sin deltävling. Trist för henne, men sjunger man falskt och har en låt som inte håller måttet så går det sällan bra. Den här låten är precis som hennes förra. Inte bra, men inte heller dålig. Snyggt nummer och Marie är bra på scenen. Risk för ny sjätteplats dock.

Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern -Jag reser mig igen
Är detta Thåströms och Kentas kärleksbarn? Jaha, det är Thorsten Flinck! Jaja. Thorsten sjunger (nåja) om det man förväntar sig att Thorsten ska sjunga om - "jag har haft det tufft och gjort dumma saker men jag kämpar på ändå", ungefär. Här har jag mycket svårt att göra en bedömning, för jag hatar nämligen Thorsten Flinck. Låten kanske har kvalitéter, men jag hatar den ändå för att det är Thorsten som sjunger den. Sorry Thorre, du är kanske supertrevlig, men du ser ut och låter som alkisarna på kvarterskrogen. Hej då.

Loreen - Euphoria
Min favvo i denna deltävling. Jag hoppas att Loreen får den revansch hon förtjänar från förra året. Detta vill jag ha i final, punkt slut. Gärna topp 5 där också. Maffig, känslosam och mitt i prick. Heja!


TILL FINAL
Loreen
Sean Banan

TILL ANDRA CHANSEN
Afro-Dite
Dead by April

Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0