Schlagerblogg 2012 - Deltävling 2

Göteborg
Hej Scandinavium, här kommer schlagerspektaklet igen! Mest debutanter denna vecka, men debutant innebär ju förstås inte att man är okänd. Kvällens sista bidrag framförs ju till exempel av ingen mindre än rymdtomten Thomas Di Leva. Vi kan även se fram emot en lustig pojkbandshyllning av programledarna, och mellanakt i form av Jessica Folcker! Pepp!
By the way: de två låtar som jag har nynnat mest på från förra veckans deltävling är "Euphoria" (doh) samt, hör och häpna, "Salt and pepper"! Det är inte bara favvolåtarna som klistrar sig fast, uppenbarligen.




Ulrik Munther - Soldiers
Personligen tycker jag att detta är skittråkigt, speciellt i detta sammanhang. Radioskvalig poprock med en pubertal yngling. Fjortisarna räddar säkert detta vidare, frågan är om det räcker till final eller om Ulrik får nöja sig med Andra Chansen.

Top Cats - Baby doll
Hallå, var inte den här låten med förra året?! Nähä, då var det The Playtones. Jaja, det låter typ likadant. Catchy rockabilly, men utan brinnande piano denna gång. Förra året gick Playtones direkt till final, men dom hade å andra sidan en stadig beundrarskara tack vare Dansbandskampen som hjälpte dem. Top Cats är helt okända för den breda publiken, och om denna låt inte går till åtminstone Andra Chansen så är det antagligen därför. För låten är helt okej.

Sonja Aldén - I din himmel
Jag älskar Sonja och hennes röst, men detta är tyvärr chanslöst. Fin och hoppfull låt om döden, men jag tror inte att den tilltalar den röstande delen av befolkningen. Femteplats?

Andreas Lundstedt - Aldrig, aldrig
Nämen Andreas. Vad är detta? Du som har rösten, looken och movesen - varför kan du aldrig matcha all denna talang med en grym låt? Sorry, den här midtempo-smörjan kommer inte gå vidare. Jag lyssnade på smakprovet för en minut sedan och har redan glömt hur den gick. Not a good sign.

Timoteij - Stormande hav
Detta är ingen ny "Kom" (min favorit från 2010), men väl en snygg etnoschlager på svenska. Jag tycker att detta höra hemma i finalen, så detta röstar jag gärna vidare.

David Lindgren - Shout it out
David är etablerad musikalartist som bland annat har spelat huvudroller i High School Musical och Hairspray här i Stockholm. Sjunga och dansa kan han sannerligen. Detta är snygg Danny-pop, men sämre än "In the club" och David har inte Dannys armé av dregglande fjortisar i ryggen. Men det är ett snyggt nummer och kommer säkerligen räcka till minst Andra Chansen. Kanske till och med final.

Mimi Oh - Det går för långsamt
Ja Mimi. Det går för långsamt! Det känns som att den här låten aldrig kommer igång, och det stör mig nåt oerhört. Detta är chanslöst ikväll.

Thomas Di Leva - Ge aldrig upp
Jag är knappast Farbror Flums största fan här i världen, men detta kan väl knappast ens hans mest trogna bendrare kalla bra? En typisk Di Leva-låt, varken mer eller mindre. Woo o woo-slingan är lite catchy, men det ska väl ändå till mer än så för att man ska föräras en plats i finalen? Nej, måtte inte detta gå vidare!


TILL FINAL
Timoteij
David Lindgren

TILL ANDRA CHANSEN
Ulrik Munther
Top Cats

Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0