Schlagerblogg 2012 - Deltävling 3

Leksand
Så drar kalaset till orten som huserar Pappsens favorithockeylag. Denna deltävlings självklara finalister heter enligt mig Molly Sandén och Youngblood. Dock så tror jag att valparna i pojkbandet kan få se sig slagna av veteranen Andreas Johnson. Och ska jätteunderliga Ranelid-bidraget skrälla? Svårtippat!




Youngblood - Youngblood
För enkelhetens skull så heter bandet och låten likadant. Praktiskt, de underlättar säkert lanseringen av detta nya pojkband. Detta känns lite som "Manboy 2" med 5 Saade istället för 1. Detta är en snygg låt med snygga killar, men mitt intryck av klippet från genrepet är att det känns lite platt och valpigt. Dansen känns inte 100% och inte sången heller. Ändå är jag säker på att det blir minst Andra Chansen för pojkspolingarna. Men varför tar dom sig i skrevet hela tiden!?

Maria BenHajji - I mina drömmar
Årets webbjoker har sagts vara något extra, då den slog nån form av röstrekord under webbjokertävlingen. Det man funderar över när man hör låten är VARFÖR? Detta är supertråkigt och segt och jag vill bara att det ska ta slut. Ska vi ta och lägga ner webbjokern nu kanske?

Mattias Andréasson - Förlåt mig
EMD-Mattias debuterar som soloartist med en egenskriven låt som ska vara en försmak av hans kommande album. Mattias producerar, sjunger, spelar och skriver allt själv på plattan och hoppas på en skjuts för solokarriären i och med sin medverkan i Melodifestivalen. Detta är snyggt producerat och jag tycker verkligen att Mattias ska ha cred för sitt jobb. Tänk er Maggio med lite hårdare sound. Detta är cool r'n b på svenska, men jag är rädd att det blir en neslig femteplats.

Love Generation - Just a little bit
Gruppen som hade en av förra årets bästa låtar gör ett nytt försök med en ny RedOne-låt och en medlem mindre. Jag tycker dessvärre att tjejerna gör en Timoteij - kommer igen med en bra låt, men inte lika bra som den förra. Dock så är detta bland det bästa som veckans startfält har att erbjuda, så dom går säkerligen vidare.

Carolina Wallin Peréz - Sanningen
Denna artist vanhelgade mina ungdomshjältar Kent med en i mina ögon vedervärdig coverplatta för några år sedan. Nu ställer hon upp med en egen låt, och jag är relativt övertygad om att detta hamnar i bottenskiktet. Sorry Carro.

Andreas Johnson - Lovelight
Andreas femte försök i Melodifestvalen låter precis som man förväntar sig att det ska göra. Inget nytt under solen här minsann. Jag tycker detta är trist, men så har jag aldrig varit förtjust i herr Johnson. Påminner inte låten VÄLDIGT mycket om Suedes gamla hit "The beautiful ones" på sina ställen?

Molly Sandén - Why am I crying
Balladdrottningen Molly återvänder med en stark ballad om uppbrottet med Saade-valpen. Molly är omtyckt och kan säkerligen ta detta hela vägen till final.

Björn Ranelid feat. Sara Li - Mirakel
Det här är det underligaste vi sett i Melodifestivalen sedan Ann-Louise Hansson och Baren-Molle sjöng duett. Ranelid står och citerar en frikyrklig text om kärlek och manlig säd till ett eurodiscobeat, och så sjunger Caracola-Sara i refrängen. Om detta går vidare så är det endast på grund av antiröster och inget annat. Björn stapplar vilset runt på scenen och ser galet obekväm, alternativt obevämt galen ut. Fy! Men självklart finns det STOR skrällchans för skumma nummer som detta. 

TILL FINAL
Molly Sandén
Youngblood

TILL ANDRA CHANSEN
Andreas Johnson
Love Generation

Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0