Schlagerblogg 2014 - Deltävling 2

Linköping
Förra veckan i Malmö lyckades jag tippa vidare rätt låtar, men till lite fel ställen. Debutant-Ellen snattade finalplatsen som jag trodde att Debutant-Linus skulle ta, och han får istället göra La Paparizou sällskap i Andra Chansen. Yohio gick på autopilot och var dötråkig med en dötråkig låt men gick till final ändå. Suck.
Programmet i stort var väl ingen höjdare, programledarna var übernervösa och det märktes lite för mycket. Anders Janssons monolog om vikten av att rösta skulle vara rolig och underhållande, men det var det väl knappast någon som tyckte att den var varken rolig eller underhållande? Jag menar, jämför med förra årets mellanakt i första deltävlingen - när Gina och Danny rockade loss tillsammans med Kristian Luuk och Lena Ph i shownumret "Karl för sin kostym". Wow. Ryktet säger dock att det ska bli bättre denna vecka.
Så nu blickar vi framåt! I Linköping får vi se två veteraner återvända, nämligen Sanna "Går-alltid-till-final" Nielsen och Martin "Jag-vann-över-"Håll om mig"-2005-tack-vare-bajsjuryn-och-kom-på-19:e-plats-i-ESC" Stenmarck. Vi möter även forna X-Factordeltagare i form av Manda och J.E.M, samt "Dansa, pausa"-Panetoz.
Svårtippat är det, främst för att svenska folket är pucko deluxe och röstar hejvilt, men jag HOPPAS att det blir som jag tror. Heja Sanna och Martin!
 
 

J.E.M - Love Trigger
För de cirka 10 personer som följde X-Factor så är denna sköna trio välkända, men för er andra kan jag meddela att gruppen bildades av X-Factorjuryn under tävlingen och de slutade på 4:e plats. En helt okej låt med säkra artister. Tankarna går lite till Black Eyed Peas. Blir Andra Chansen som bäst.

The Refreshments - Hallelujah
Rockabilly har vi sett i tävlingen förr i form av Top Cats (final via Andra Chansen 2012) och The Playtones (direkt till final 2011). Det brukar alltså gå bra för genren, men det här är en svagare låt än de som ovan nämnda grupper tävlade med. Men mina föräldrar (och typ hela deras generation) gillar den här grejen, och hade de inte varit i Thailand när tävlingen sänds så hade de nog kunnat slänga iväg en röst eller två på detta. Jag gillar det inte alls men misstänker att dessa herrar eventuellt kan få uppleva ett hallelujah moment denna afton.

Manda - Glow
Ännu en debutant i tävlingen (vi har många sådana i år), även hon en rest från X-Factorfiaskot. Detta är tyvärr skittrist och Manda sjunger ganska illa. Jumbo!!

Panetoz - Efter solsken
I like it! Charmiga grabbs med en skön låt. Tyvärr så lyfter den aldrig riktigt, och det kan säkert stjälpa dem. Synd i såfall, för jag hade gärna sett Panetoz i final. En hyfsad sommarhit blir det nog hur som helst.

Pink Pistols - I am somebody
Vad vore Mello utan lite hbtq på scenen? Duon Straight Up som gjorde Pride-låten häromåret har slagit sig ihop med dragshowgruppen Dark Ladies och bildat Pink Pistols. Det här kommer gaypubliken älska, men inte lika mycket som de älskar Sanna Nielsen tyvärr. Men snyggt nummer, synd bara att denna gaydiscolåt är alldeles för slätstruken.

Sanna Nielsen - Undo
 
Sanna har varit med i Melodifesitivalen cirka 2000 gånger och hon har alltid gått till final. 2008 var hon nära att vinna alltihop med "Empty room", men jurygrupperna tyckte bättre om Charlotte Perrelli och "Hero" det året. Kan detta bli Sannas år? Hon har som vanligt en riktigt bra låt. Sist körde hon den schlagerhärliga "I'm in love", nu är hon tillbaka med en mastodontballad som jag misstänker komma krossa allt motstånd denna vecka. Final!
 
Little Great Things - Set yourself free
Men blä vad trist. Ett gäng emokillar som skränar i tre minuter och låtsas vara Green Day. Sexa.

Martin Stenmarck - När änglarna gått hem
Sin smöriga titel till trots så är det här en riktigt bra schlagerlåt. Ljusår bättre än "Las Vegas". Om alla ni svenssons där ute i stugorna inte har hunnit fyllna till alldeles av lördagsgroggen när Martin som kvällens sista artist kliver upp på scen och kör sin arenaschlager så tror och hoppas jag att ni fattar att detta är finalvärdigt, och därmed även röstar därefter.


TILL FINAL
Sanna Nielsen
Martin Stenmarck

TILL ANDRA CHANSEN
Panetoz
The Refreshments
 
FEMMA
J.E.M

Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0