Schlagerblogg 2016 - Deltävling 1

Göteborg
Vad vore en Melodifestival utan schlagerblogg? NOTHING, I tell you! NOTHING!
That's right, folks. Efter ett års uppehåll så tänkte jag nu återigen guida er som orkar läsa igenom dessa 6 fjolliga, fantastiska lördagskvällar. Varför då, undrar kanske vän av ordning. På det svarar jag: varför inte, din tråkiga tråkputtefnask?
I år är jag en lycklig mellonörd, eftersom manus/regigurun Edward af Sillén och hans parhäst Daniel Rehn är tillbaka bakom rodret, och dessutom är underbara Gina Dirawi (med flera) tillbaka som programledare. Detta borgar för KVALITET, mina vänner. Något det varit snålt med de senaste två åren (även om Sanna Nielsen och Robin Paulsson gjorde vad de kunde med ett dåligt manus 2015). 
Årets festival har redan skakats av sin första skandal. Anna Book snuvades snöpligt på sin comeback när hennes bidrag "Himmel för två" *paus för att kräkas lite i munnen över den extremschlagerklyschiga titeln* diskvalificerades för två dagar sedan då den redan publicerats med engelsk text efter ha varit med i Moldaviens uttagning till Eurovision 2014. Hon kommer dock att framföra låten ändå, men utom tävlan. Kanske kan det bli en sjysst gayklubbshit för Anna i alla fall. Jag kan i alla fall garantera att Anna kommer att gråta och slänga slängkyssar. Hur om helst så innebär detta att vi denna afton har det kortaste startfältet någonsin, men bara sex stycken låtar. Lika bra det kan jag tycka, för tråkigare line-up har jag då sällan skådat i Mellon. Vinnaren av årets festival finns garanterat INTE i detta gäng. Men vafan, kul blir det ju ändå. Det är ju roligt med dåliga låtar också, så vi har nåt att hata! Väl mött i schlagerland!
 

Samir & Viktor - Bada nakna
Samir "ADHD" Badran Jr och Viktor "Ingen vet vem jag är" Frisk är tillbaka efter succén med "Groupie" förra året. Personligen tycker jag att detta är fullkomligt intelligensbefriat, men jag begriper ju att alla fjortisar och kids kommer rösta detta vidare till åtminstone Andra Chansen, men antagligen blir det final pga mycket svagt motstånd.

Pernilla Andersson - Mitt guld
Alltså hallå! Mera Pernilla på svenska! Supermysigt. Är antingen helt chanslöst eller så blir det en sån där singer/songwriterskräll á la Sara Varga, Ellen Benediktson och Marie Lindström.

Mimi Werner - Ain't no good
Debutant med en galet anonym poplåt. Verserna och sticket lovar gott, men refrängen blir ett hopplöst antiklimax. Kanske piffas låten upp av scennumret, men det blir nog en kort Mello-resa för Mimi whatshername.
 
Albin & Mattias - Rik
Nej nej nej. Mattias Andréasson är ju så himla begåvad (och ruskigt vacker), men VARFÖR gör han så tråkig musik!? Nej nej nej. Kan säkert få en hyfsad placering tack vare fjortisröster, men nej nej nej. Och den dära rappande Albin-killen hjälper inte om ni trodde det. Nej nej nej nej nej nej.
Nej!

Robin Bengtsson - Constellation prize
Nämen se där, en gammal bortglömd Idol-kille! Kul! Synd att låten är lam som fan. Snygg och modern, men i övrizzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.....

Ace Wilder - Don't worry
2014 års stora genombrott (kom tvåa efter Sanna Nielsen) är ute efter revansch. Och det kommer ho inte att få tyvärr. Låten är snygg och svängig, men inte lika direkt som "Busy doing nothing". Final blir det förstås för Ace ändå, eftersom hon är hon och alla andra är sämst.


TILL FINAL
Ace Wilder
Samir & Viktor

TILL ANDRA CHANSEN
Robin Bengtsson
Albin & Mattias
 
FEMMA
Pernilla Andersson

Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0