Schlagerblogg 2016 - Deltävling 4

Gävle
Åter igen har svenska folket svikit mig. After Dark kom SIST!? SMILO femma!? Fy på er Sverige! Skämmes!
Jaja. Ny vecka, nya möjligheter. Sarah Dawn Finer är tillbaka som programledare, vilket bådar mycket gott! 2012 när hon ledde skutan ihop med Gina Dirawi och Helena Bergström var det bästa programledaråret någonsin i Melodifestivalen. Och Helena Bergström och Sissela Kyle dyker upp i sketcher! FUN!
Dessutom kommer Jon Henrik Fjällgren (förra årets tvåa, för er som inte minns det) och jojkar i en av röstningspauserna. Jag älskar Jon Henrik! Gå in på youtube och sök fram hans audition till Talang så kommer ni förstå varför.
Och oavsett resultat och låtkvalitet så har vi ännu en schlagerskola med Gardell att se fram emot, samt en ny recitation av klassisk schlagerlåt av en välrenommerad Dramatenskådis.

Eclipse - Runaways
Ni som besviket utbrustit "Men var är en obligatoriska rockrökaren!?" och slängt groggen på teven de tre senaste lördagarna kan nu pusta ut. Ni som varit med ett tag vet att rock inte är farbror Bobbys favoritgenre i den här tävlingen, men det här är ändå hyfsat bra tycker jag. Det blir månne en Andra Chans för rockisarna.

Dolly Style - Rollercoaster
Den mest enerverande grupp som någonsin deltagit i Melodifestivalen är tillbaka med en (tack och lov) inte fullt lika enerverande låt som debuten "Hello Hi" från 2015. Den här typen av tuggummipop med tre überkäcka tjejer i fula peruker får mig att vilja kaskadkräkas på teven. Barn älskar väl det här (min då 4-åriga brorsdotter sjöng på "Hello Hi" förra året tills öronen blödde på oss), men förhoppningsvis så gömmer föräldrarna sina telefoner så barnmaffian inte kan rösta detta vidare. Förra året stoppades dom i Andra Chansen av Dinah Nah, jag hoppas att de inte ens tar sig dit i år. För vår kollektiva mentala hälsas skull.

Martin Stenmarck - Du tar mig tillbaks
NÄ-EJ Martin! VAD är det här? "När änglarna gått hem" från 2014 var ju faktiskt riktigt bra, men det här? TRÅKIGT! Refrängen påminner om "Whiter shade of pale" från 1967, och hela låten låter också hopplöst omodern. Så mossigt och tråkigt. Som en gammal dassig tryckarlåt som spelas när dansbanan stänger och dom tänder lyset. Fan Martin. Tur att du är sexig, annars hade jag aldrig förlåtit dig.
 
Linda Bengtzing - Killer girl
La Linda är tillbaka i mellon efter fiaskot med "Ta mig" från 2014, och nu är hon tillbaka i schlagergenren där hon hör hemma. Det här är väl den svagaste schlagerdängan hon ställt upp med (jämfört med KLASSIKERNA "Alla flickor", "Jag ljuger så bra", "E det fel på mig", och "Hur svårt kan det va"), men jag älskar Linda och hoppas att hon får åtminstone en Andra chans. Men efer att After Darks schlagerpärla fick kalla handen av tittarna förra veckan så är jag lite orolig för jordgubbsälskaren Linda. Hon kan se sig besegrad av den dära rockande eklipsen där uppe.

Frans - If I were sorry
"Vem i helsike är Frans!?" tänker ni nu. Jag kan faktiskt säga att ni ALLA vet vem denna kille är. Dock så var det ungefär 9 år sedan ni senast hörde om honom. Det var nämligen Frans som gjorde den så kallade "Zlatan-låten", som egentligen hette "Who's da man". Ni vet "I love you ich liebe dich, Zlatan Ibrahimovic".
Nu har Frans kommit igenom puberteten och har tydligen planer på en artistkarriär. Och sanningen är att den här r'n b-låten faktiskt är riktigt bra. Den smyger sig på och blir bättre och bättre för varje lyssning. Det luktar genombrott för lill-Frasse, och jag ser honom gärna i final.
 
Panetoz - Håll om mig hårt
Sveriges skönaste grupp fick en dunderhit med sitt förra bidrag "Efter solsken" 2014, och den här låten är minst lika klistrig och glädjespridande. En bagatell, javisst. Men det är det här Mellon handlar om för mig - glädje, dans och fest! Jag hoppas på finalplats för de skönaste boysen i stan.
 
Molly Sandén - Youniverse
Molly har medverkat i mellon två gånger förut och gått direkt till final båda gångerna. 2009 tävlade hon med "Så vill stjärnorna", en låt så sockrig och snuttepluttgullig att Sverige fick en kolletiv sockerchock och röstade Mollsan till final. Väl där fick vi dock tillbaka vettet och placerade henne på en välförtjänt sistaplats. Bättre gick det 2012 då hon kom femma med "Why am I crying", också känd som "Låten om uppbrottet från Eric Saade".
Den här låten har hon skrivit med bland andra sin pojkvän Danny Saucedo, också känd som "Han som stal Molly från Eric Saade". Den är snygg och välproducerad och Molly sjunger asgrymt, men jag tycker det är tråkigt. Men eftersom alla låtar som gått vidare hittills har varit i typ samma stuk så blir det väl final för Sandénskan. Grattis Molly till att din slätstrukna radioskvaldänga tydligen är helt rätt i tiden.

TILL FINAL
Molly Sandén
Panetoz

TILL ANDRA CHANSEN
Frans
Eclipse
 
FEMMA
Linda Bengtzing

Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0