Jag hatar SL

SL has done it again! Idag blev det strömavbrott och trafiken lamslogs i över en timme. Pendeltåg stod stilla, ersättningsbussar sattes in och fylldes till bristningsgränsen av stressade 08:or. Blåa linjen lyckades sin vana trogen ha förseningar även utan strömavbrott (imponerande) och fick ta med lite extra pendeltågspassagerare som tagit sin tillflykt till tunnelbanan. Resultat: även tunnelbanan fylldes av fler människor än vad som torde vara fysiskt möjligt. Jag pressades längre och längre in i vagnen tills jag slutligen stod med fejan intryckt i en Canada Goose-jacka som luktade unken tonfisk. Så stod jag i några stationer innan vi kom till Vreten, som tydligen är norrorts svar på Gullmarsplan eller nåt, för där kliver det alltid av en jäkla massa människor. Jag kunde andas igen och sjönk ner på ett säte.

Tack SL. Jag älskar att betala 700 kronor i månaden för denna fantastiskt fungerande tjänst. Ett tips: Vad sägs om att satsa på lite nya tåg till blåa linjen eftersom de gamla är ungefär lika stabila som Michael Jacksons näsa och står för större delen av störningarna i trafiken?
Och just det: det kommer antagligen falla löv nästa år också, så det kan kanske vara en bra idé att börja fundera ut någon bra lösning på det där med "lövhalkan"?

Jag ser fram emot det första snöovädret för säsongen då staden kommer att lamslås åter igen. Det här med snö är ju så ovanligt här uppe i Norden, så jag förstår vitsen med att inte försöka klimatanpassa kollektivtrafiken. Herregud, det är väl inte så farligt att inte kunna ta sig hem då och då? Vi har ju natthärbärgen i Stockholm trots allt. Det är billigt! Och man får soppa på köpet.







Ironi
(
grekiska είρωνεία eironeía, bokstavligen "omkasta", "förställa") är en stilfigur som innebär att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas. Publiken skall även vara införstådd med detta. Ironi kan vara humoristisk, men behöver inte vara det.

Ett vardagligt exempel på ironi är att säga "Vilket underbart väder!" när det spöregnar och man egentligen inte alls tycker om regnväder. Ett annat vardagligt exempel är följande replikväxling:

- Vi har gått i konkurs!
- Snyggt jobbat!

Ironins konst är svår och förutsätter att budskapet är uppenbart för båda parter. Kroppspråk och tonläge kan användas som komponenter, men ironi fungerar även i skriftlig form. Ett känt exempel är Jonathan Swifts "Ett anspråkslöst förslag".

Ironi kan också vara oavsiktlig. Man kan bland annat tala om "ödets ironi", när något på ett slående sätt går emot vad man planerat. En olycklig händelse är dock inte i sig ironisk. Om en kommunalpolitiker drar ned på stadens renhållningsbudget och därefter halkar på ett bananskal, kan det ses som ironiskt. Att någon i allmänhet halkar på ett bananskal och slår sig är däremot inte ironiskt, utan bara en tragisk olycka.

En bitsk och nedvärderande form av ironi är sarkasm. Dubbelironi innebär att säga något man faktiskt menar, men med ett ironiskt uttryck. Inom teatern kan en ironisk sidokommentar kallas för en avsidesreplik.


Kommentarer
Postat av: Pia

Haha du och jag Bobban, du och jag.

Själv satt jag på pendeln som blev utan ström. I 1 timme.

2008-11-19 @ 08:52:04
URL: http://petrapires.blogg.se/

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0