Låt oss duscha ifred!

Min vän Pia skrev ett inlägg om duschgym, och det väckte funderingar kring det här med allmänna duschar.

Jag har aldrig gillat att duscha med andra. Duschar gör man vanligtvis hemma bakom ett draperi i ett låst badrum. Nakenhet anses ju generellt vara något intimt som man inte delar med vem som helst. Men på badhus och träningsanläggningar så förväntas man helt ogenerat visa upp sig spritt språngande inför främmande människor. Jag tycker att det är konstigt.
De flesta skulle säkert inte hålla med mig, för de flesta är uppvuxna i en värld där gemensamma duschar alltid har varit något naturligt och självklart. Och de flesta anpassar sig utmärkt efter den normen. Redan i skolan får man ju duscha i grupp efter gympan (usch vad jag hatade det).
För mig är det dock obegripligt att nakenhet är så intimförknippat och ofta tabubelagt och censurerat samtidigt som det i vissa forum är något man förväntas vara hur bekväm som helst med.

När jag var liten skämdes jag för att visa mig naken inför andra, gympan i skolan var därför en ständig pina. I gymnasiet handlade det mer om någon form av respekt för mina klasskamrater eftersom jag då var öppet gay och kände mig som värsta gluttaren om jag skulle duscha tillsammans med straighta killar, även fast jag inte gluttade ett skit på grund av redan nämnda respekt. Och det kanske låter dumt att tänka att det blir jobbigt för de andra killarna att duscha med mig, att det är som att sanktionera en slags homofobi, och det är det ju. Men faktum kvarstår att hela grejen innebar obehag för mig eftersom jag efter varje gympalektion var rädd att klasskompisarna skulle tro att jag spanade in dem i duschen. Och förmodligen så tänkte de inte ens på det, för de var väldigt sjyssta killar, men det kan faktiskt hända att man hamnar i samma duschrum som såna här idioter. 

(Läs ett svar på hans insändare här)


En känd duschscen


Nu i vuxen ålder känner jag snarare att jag inte vill se andras nakna kroppar. Det spelar ingen roll om de är snygga eller fula, tjocka eller smala, håriga eller släta. Jag ogillar nakenhet helt enkelt. Förmodligen också ett resultat av att växa upp i ett samhälle där nakenhet alltid varit tabu, men ändå. 

Så hur kommer det sig att hemma, där man kan låsa om sig när man duschar, där man alltid är ensam i duschen, finns det draperier eller skjutdörrar att skyla sig med medan det i allmänna duschrum på sin höjd finns en väggavskiljare mellan varje dusch? Varför kan man inte alltid ha duschkabiner istället för öppna duschar, så att man kan få duscha ifred?

Och sedan att det är könsuppdelat. Det är också konstigt. Varför är det bara okej att duscha med personer av samma kön? Hur gör man om man är osäker på sitt kön? De flesta tycker ju att det är otänkbart att duscha tillsammans med någon av motsatt kön, och det är ju superfånigt. Det är ju vi själva som skapar den här enorma mystifieringen av det motsatta könet genom att ständigt skilja pojkar och flickor åt på olika sätt. Om barn redan från första början fick duscha och byta om tillsammans utan könsuppdelning så skulle det inte behövas skilda dusch/omklädningsrum.


Den här duschgrejen är samma fenomen som med pissoarer. Hemma låser vi om oss när vi kissar, men på offentliga toaletter förväntas män stå och kissa på rad. Jag vill inte se andra stå och urinera! Så om det nu prompt måste finnas pissoarer, varför inte åtminstone ha väggavskiljare så att man slipper få någon annans skvätt på händerna? För mig är detta dock inget problem eftersom jag vägrar att kissa i pissoarer. Jag tar alltid den vanliga toaletten.

Jag vet inte varför folk använder allmänna duschar i mindre utsträckning än förr Pia, men ovan nämna anledningar kan säkert vara orsaken. Liksom dålig självbild.
Over and out.

Kommentarer
Postat av: Petra

mmm... jag vet inte alltså.

idag efter gymmet ska jag testa att åka hem utan att duscha först och se hur jag känner mig.

2009-03-04 @ 11:33:55
URL: http://petrapires.blogg.se/
Postat av: kippi

Mer nakenhet till folket :-) Inte för att jag e nudist men det e ju inge fel att visa lite skinn för tex sin bästa kompis ibland, hahah!

2009-03-04 @ 20:22:25

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0