Black coffee

Ikväll kom jag hem från en fika med två goda vänner lagom för att hinna se sista halvan av det första avsnittet av "August", SVT:s omtalade juldrama. Och som den filmnörd jag är så måste jag förstås recensera en aning. 
Jag blev måttligt imponerad. Billiga pappkulisser, dålig scenografi och ett lite väl styltigt manus gjorde att man aldrig blev riktigt tagen eller övertygad. I vissa scener undrade man om kameramannen varit full eller kanske bara trött. Skådespelarna är bra mycket bättre än produktionen de medverkar i. Jonas Karlsson är ju alltid ett säkert kort, men i det här fallet blev jag dock en aning besviken. Han är inte dålig som August Strindberg, men han har problem med att få liv i Peter Birros konstlade repliker, vilket jag verkligen har förståelse för. Den här typen av dialog gör sig bättre på en teaterscen än i tv-format. Men herr Karlsson är ju alltid bra, även när han är dålig.
Bättre gick det för Börje Ahlstedt, som Strindbergs allt annat än stöttande far, och Peter Haber som chefredaktören på Dagens Nyheter. Men den som verkligen får liv i historien, trots att hon dök upp först i avsnittets sista tre minutrar, är Linda Zilliacus som Siri von Essen. Hennes utstrålning och fantastiska förmåga att kunna leverera vilken högdragen replik som helst på ett trovärdigt sätt är oerhört imponerande. Tack vare henne kommer jag förmodligen att titta på fortsättningen också, med hopp om att hon kan locka fram Jonas Karlssons bästa sidor. De hade en omedelbar och stark kemi som bådar gott inför kommande avsnitt.

Idag har varit en dag i fikans tecken. Vid lunchtid skjutsade min snälla far ner mig till centrum, varifrån jag sedan promenixade ner till fiket där jag stämt träff med Josefin, en av mina äldsta och bästa vänner. På grund av att vi bor ungefär 50 mil ifrån varandra så hade vi inte träffats på två år, så det var ett kärt återseende.
Mot kvällen gick jag hem och åt middag med min familj, innan det var dags för nästa fika - nämligen med Regina (som jag ju var på road trip med förra veckan) och Anna (före detta klasskamrat och numera sjuksköterskestudent som liksom jag är hemma över jul). Vi bestämde att vi skulle samlas hemma hos mig imorgon för att spela mitt sprillans nya Buzz-spel till PS2, samt kanske en eller annan Singstar-omgång. Yeah!
Jag chockades svårt när jag såg att caféet vi var på tog 38 kronor för ett glas färskpressad juice.Yikes.

En sak till: ikväll visade SVT ett konstigt iscensatt julevangelium från en utomhusscen i Liverpool, där man gjort nån slags modern musikalvariant av historien om Jesus födelse. Beatles och Frankie goes to Hollywood var några av grupperna vars låtar hade använts i uppsättningen. Maria och Josef var påbylsade i dunjackor, och Josef var dessutom svart, vilket jag tror spelade en viktig roll i handlingen men jag såg bara början och slutet. Och mitt uppe i alltihop så kom en kvinna i lila kläder in och spelade nån slags ond häxa som gillade att döda barn!? Bisarrt. Engelsmän är en art för sig.

Dagens lista:

5 FILMER JAG GÄRNA SER I JULETID

1. Ensam hemma 2 (amerikaner kan det här med sentimental julstämning)
2. Bad Santa (en av världens roligaste filmer, som trots sin råa humor ändå känns som jul)
3. Tomten är far till alla barnen (svensk julhumor som funkar)
4. Hook (en underbar matinéfilm, med fantastiska Maggie Smith!)
5. Hairspray (den har ingenting med julen att göra, men man blir så jävla glad av den!)

Kommentarer
Postat av: von bror

Bobby, I'm not your father...
det var väl ändå jag som var snäll och körde dig till stan?
väl skrivet annars.

2007-12-29 @ 19:43:59

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0