Preaching to the choir

Jag måste skriva av mig lite angående den nya TV4-underhållningen "Körslaget". Premiären var förra veckan, men det var först denna lördag som en av körerna blev utröstade. För er som inte hängt med så kan jag berätta att "Körslaget" går ut på att sju kända svenska artister (Joacim Cans från Hammerfall, Siw Malmqvist, Agnes Carlsson, Lotta Engberg, Linda Bengtzing, Markoolio och Brolle Jr) har samlat ihop varsin kör från sina respektive hemorter. Varje kör består av 20 personer, och de ska nu tävla mot varandra i körsång varje lördag i några veckor framöver, med kändisarna som körledare. Helkul idé, och jag tycker att programmet håller måttet.

Gry Forssell är en proffsig programledare, och det här formatet passar henne som hand i handske. De sju körledarna är mer eller mindre folkkära artister med sköna personligheter, vilket är otroligt viktigt eftersom det ju är artisterna som bär programmet.


Körerna håller varierande klass. Bäst tycker jag defintivt att Team Cans från Mora är. De är tajta, synkade och ger järnet i perfekta koreografier. När de inledde programmet igår med "We will rock you" så satte de ribban enormt högt. Och medan Team Cans seglade över ribban med god marginal så var det bara två andra körer som, med nöd och näppe, höll sig på nästan samma nivå, nämligen Team Brolle och Team Agnes. Dessa tre utan tvekan mina favoriter i tävlingen.


Team Siw blev den första kören att lämna tävlingen igår. Lite ledsamt, Siwan är ju skön liksom. Fast hon verkade nästan vara lite påtänd igår, svarade lite osammanhängande på Grys frågor och var allmänt förvirrad. Men ständigt glad förstås, som alltid.

Grattis till Agnes Carlsson som faktiskt verkar ha vant sig vid rampljuset och inte alls är lika blyg och anonym som hon var efter Idol-vinsten 2005.

Nästa vecka hoppas jag att Team Markoolio ryker.

5 BÄSTA KÖRERNA I "KÖRSLAGET"

1. Team Cans
2. Team Agnes
3. Team Brolle
4. Team Lotta
5. Team Linda


Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0