Konsumtion

Ikväll när jag och Kim var på väg hem från bion (vi såg "Sex and the city - The movie". Helt underbar) fick vi dessvärre stå på ersättningsbussen. På sätena bredvid oss satt ett groteskt överviktigt par, mannen måste ha vägt minst 130 kilo, säkert mer. Vi funderade lite över hur det kan gå så där långt, hur man kan låta sig bli så enormt fet! En teori var "brist på självdisciplin".
När jag kom hem funderade jag fortfarande på det tjocka paret och deras förmodade brist på självdisciplin. Jag konstaterade för mig själv att självdisciplin, liksom en massa andra viktiga egenskaper, är en bristvara i dagens samhälle.
När man börjar få slut på mjölk, kaffe eller någon annan vara är det bara att kila ner till Ica och handla. Dessvärre är det inte lika lätt att skaffa sig en egenskap.
Men tänk om det vore det? Tänk om man kunde gå till Apoteket eller whatever och köpa en burk självdisciplin? Eller mod, eller empati, eller respekt? Föreställ dig en hylla med överskriften "Egenskaper", inklämd nånstans mellan "Intim" och "Värk". Med tanke på den stora bristen så skulle priserna säkerligen vara i mäktigaste laget, men om man verkligen fick valuta för pengarna så skulle det ju vara värt det.

Tänk er shoppinglistan:
Mjölk
Socker
Bröd
Ägg
Självdisciplin
Smör

Det finns naturligtvis en överhängande risk för missbruk. Kanske vore det bäst om Egenskaperna var receptbelagda.
"Du borde sluta röka innan du får cancer. Jag skriver ut lite självdisciplin åt dig".

Tänk vad världen skulle vara bra om jag fick bestämma.


Kommentarer
Postat av: Pia

Yeah. Me like me like.

Jag kan också bestämma lite så blir det en rolig, smart - BobbyPia värld :)

2008-08-04 @ 09:03:21
URL: http://petrapires.blogg.se/

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0