Årskrönika 2008

Så var det dags att summera året. Här följer min lista.

Årets...

Film:
Patrik 1,5 (jag vet att det är grymt klyschigt att jag ska hylla en film med homotema, men den var ju grymt bra! Hyllas den som hyllas bör. Jag vill också vara gift med Gustaf Skarsgård.)

Bok:
Människohamn - John Ajvide Lindqvist (mästaren gör det igen, även om "Låt den rätte komma in" ännu inte är överträffad)
Luftslottet som sprängdes - Stieg Larsson (inte släppt i år egentligen, men jag läste den i år och den var grym)

Skiva:
Håkan Hellström - För sent för Edelweiss (Håkan Håkan Håkan, kan du överhuvudtaget göra dåligt ifrån dig?)
Amanda Jenssen - Killing my darlings (Tack gode Gud att hon inte vann "Idol")

Tv-serie:
Desperate Housewives (nådde nya höjder i slutet av 4:e och början av 5:e säsongen)

Låt:
Håkan Hellström - Kärlek är ett brev skickat tusen gånger (Oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj)

Musikal:
Mamma Mia! (glädjeinjektion)
Sweeney Todd - The demon barber of Fleet Street (kvalitetschock)

Tv-program:
Klass 9A (borde visas på Lärarhögskolan)
Körslaget (yay!)

Retro:
Finanskrisen (som 1929 all over again)

Idol-deltagare:
Alice (coolast)
Loulou (charmigast)
Kevin (bäst)

Besvikelse:
Filmatiseringen av "Låt den rätte komma in" motsvarade inte mina förväntningar.

Comeback:
Jag! Äntligen återvände jag till sång och teater där jag hör hemma.
Britney Spears (nya skivan "Circus" är ett modernt popmästerverk)

Scenhändelse:
Schlagershowen på EuroPride. (Edward af Silléns sista år som arrangör. Snacka om avslutning!)
SoT:s julkonsert "Musik i midvintermörkret" (vi var såååå bra!)

Önske-repris:
Turkietresorna med Kim.

Jobbigaste hit-låt:
 EMD - Jennie let me love you

Dyraste:
Turkietresorna.

Bättre sent än aldrig:
Jag sade upp mig från McDonald's!
Bush lämnar Vita Huset.

Roligaste:
Alanyaresorna med Kim.
Gotlandsresan med Kim och Philip.
Hela terminen med SoT.

Tråkigaste:
"King Lear"-filmatiseringen som jag, Tova, Ida, Ricky och Frida såg under Shakespeare-projektet i skolan. Maken till tråkighet har jag nog aldrig varit med om.

Onödigaste:
Renoveringen av tunnelbanans gröna linje. Har trafiken förbättrats? Icke. Snarare tvärtom.
Beslutet att göra gröna/röda gubben till kvinnor i jämställdhetens namn. Pleeeeease!

Chock:
Min hyresvärd dog och jag blev hemlös.
Heath Ledger dog av en överdos, endast 29 år gammal.

Jag orkar inte höra mer:
Klimathotet (Helt allvarligt så tror jag att det är kört ändå).

Ego-händelse:
Jag kom in på SoT-linjen!

Konstigaste:
Elin Klingas överspel och knasiga betoningar i "Drottningens juvelsmycke" på Dramaten.
Charlotte Perrellis kassa resultat i Eurovision. Vad är det för fel på Europa?

Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0