Jul vs Jesus

På juldagen tar man det lugnt. Det är nog egentligen min enda tradition denna helgdag. Bara softa med en bok, eller framför teven eller med ett tv-spel (jepp, jag lirade Guitar Hero igår).

På kvällen äts det smaskig middag med hela familjen, sedan börjar det splittras. Syster Yster och Bror Stor går alltid ut, det är en tradition för dem och de flesta andra svenskar på juldagen. Men icke för mig.
Jag har inte gått på krogen en enda juldag i hela mitt liv. Jag är lite gammaldags i min syn på julen tror jag. Att gå ut och supa och dansa bland fyllon och kåtbockar går helt enkelt inte ihop med min bild av en fridfull jul. Och gå ut kan man ju göra när som helst, men jul kan man bara fira en gång om året. Så då väljer jag det senare.

Ja, jag är en sucker för jul. Jag är inte kristen eller troende överhuvudtaget, men det har inte med saken att göra. De kristna har ju enligt många historiker fått hela julgrejen helt om bakfoten. Jesus föddes ju mycket senare, inte på julafton som alla tror. Han ploppade ut någon gång i mars, om jag inte missminner mig.
Jul och Jesus födelse är två skilda saker som genom historiens gång har smält ihop till en och samma sak. Så jag väljer helt sonika bort Herr Jesus och behåller endast julen. Det känns inte som fusk när jag vet att det är kristendomen som gjort fel från början.

Min juldagsafton spenderades hemma hos Regina med ett glas vin och en omgång Alfapet. Sedan kom även Anna förbi, och vi snackade skit och lyssnade på min demo och youtubade lite.

Så ska en juldag firas.

Nu är det ju som bekant annandagen, och den ska firas med eftermiddagsfika hemma hos mormor.

Och ikväll börjar ett av mina favoritprogram, "Körslaget"! I love it! Och Nanne Grönvall är en av körledarna! Är det inte helt fantastiskt?

Jul är väl bra härligt!


Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0