Heja pedagogik!

Nu har jag precis sett avsnitt 3 av dokumentärserien "Klass 9A", som handlar om en niondeklass i Johannesskolan i Malmö som enligt skolverkets statistik är en av de sämsta skolorna i landet, baserat på betyg. Programmet går ut på att man under en termin tagit dit åtta av Sveriges främsta pedagoger som ska ta över klassen i alla deras ämnen och tillsammans med eleverna förbättra deras betyg och kunskaper så drastiskt att de efter terminens slut ska vara en av de tre bästa klasserna i Sverige.

Idén är ju strålande, och det är väldigt intressant att följa elevernas utveckling och att se hur riktiga proffslärare arbetar med en problemklass som 9A faktiskt är. De är stökiga, omotiverade och uttråkade.
Det fina med programmet är att man i varje avsnitt fokuserar på en enskild elev, som man får lära känna lite bättre. Ingen elev, varken stökig eller duktig, vinklas åt det ena eller andra hållet utan alla porträtten känns genuint äkta och respektfulla. Lärarna är duktiga och vettiga, speciellt matematikläraren Stavros som har en otrolig förmåga att knyta band till eleverna och få dem att lita på honom. Jag insuper så mycket kunskap jag bara kan från honom, för det kommer jag verkligen ha nytta av när jag är ute i skolorna och informerar.

MEN (som Tony irving skulle ha sagt), det finns problem med serien. Varje avsnitt är en halvtimme långt, vilket jag tycker är lite snålt. Speciellt när varenda scen och vartenda samtal man får följa i avsnitten känns ofullständiga och sönderklippta, som att man bara får se/höra en bråkdel av dem. Istället för att visa samtalen i sin helhet avbryts de ständigt av  vemodig musik och totalt meningslösa bilder på någon som städar skolkorridorerna, eller "filma ut genom bilfönstret"-bilder. I förra avsnittet hade de smällt in något som liknade en musikvideo där man under några minuter bara fick se ihopklippta bilder på eleverna när de hängde löst i korridorerna och på skolgården, till tonerna av nån jävla poplåt. Totalt slöseri med programtid.
Dessutom kommer en fucking berättarröst in hela tiden och skriver tittarna på näsan genom att förklara totalt onödiga saker. Som i slutet av varje avsnitt när han prompt måste säga att "lärarna gör framsteg" men att "målet fortfarande är väldigt långt borta" och "det kommer krävas mycket av både lärare och elever för att klara målet".
VI VET!!!!

Jag gillar verkligen programidén, och de korta stunder när man faktiskt får ta del av elevernas skolvardag så är det grymt intressant. Men skippa de jävla stadsbilderna och musikvideorna och visa mer från lektionerna och fler elevintervjuer! Det är trots allt det som är poängen, eller hur? Eller så får man utöka programtiden, för nu känns det som att typ 15 av 30 minuter går åt till blaj. Skärpning!

5 LÅTAR JAG LYSSNAR SÖNDER JUST NU

1. Sensual seduction - Snoop Dogg feat. Robyn (Jepp, Robyn håller på att ta över USA. Hennes inhopp på Snoops låt är fantastiskt.)
2. Desperat - Nanne ("Så om du har nån annan kvinna, kan jag gärna va' älskarinna, jag är din nästan var/när/hursom helst!" Ja, det kallar jag desperat.)
3. Namngivning - Daniel Boyacioglu ("Varför öppnade du inte dörren innan du sprang in i väggen?" Ja, varför?)
4. Fever - Michael Bublé (sexy!)
5. Run and tell that - Elijah Kelly (favoritlåten från "Hairspray". Vilken röst!)

Kommentarer
Postat av: Petra

Hur vet du att alla sanna program finns?
Och sa tankte jag pa en grej.. nar oscarsgalan gar i sverige, far ni se all reklam da med? Eller alltsa, hur gor dom? Jag kommer inte ihag.

2008-02-27 @ 16:54:15
URL: http://petrapires.blogg.se
Postat av: Josefin

Fördel med alla stadsbilder i klass 9A: Man får se mitt hus! Wiii!

2008-02-29 @ 09:03:38
Postat av: josie

daniel boyacioglu = kärlek... men sist jag försökte ladda ner (var i och för sig ett tag sen) fanns det inget... har du bara googlat eller?

2008-03-07 @ 17:19:21

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0