Pastorn med pinnen i röven

Har just kollat på en debatt på tv om kristna och homosexualitet. Programledare var Elisabeth Ohlson-Wallin, känd fotograf som gjorde den uppmärksammade Ecce Homo-utställningen för några år sen. Medverkade gjorde Åke Green, pingstpastor, Sten Gunnar Hedin, pingströrelsen, domprosten Tuullikki Koivunen Bylund och teologen Lars Gårdfeldt.

Jag tittade mest för att få se Åke Green in action, för den mannen har jag verkligen inte kunnat begripa mig på sen han blev allmänt känd efter åtalet för hets mot folkgrupp. Och efter att ha sett och lyssnat på hans utlägg om homosexualitet så är jag inte ett smack klokare. Han är en såkallad bokstavskristen, vilket alltså innebär att han försöker leva exakt så som Bibeln bokstavligt förespråkar (=hjärntvättad). Detta är naturligtvis omöjligt i dagens samhälle, det går helt enkelt inte. Det handlar inte bara om levnadsregler gällande sexualitet och synd, utan enligt flera Bibelverser så ska kvinnor underordna sig män och tiga vid sammankomster om de inte fått tillstånd att tala och så vidare. När detta påpekas av programledaren så säger teologen Sten Gunnar Hedin att alla lösryckta Bibelcitat måste tolkas med hänsyn till det sammanhang i vilket det skrevs, och menar på att styckena om kvinnorna skrevs av Paulus under en tid då kvinnor inte ens blev myndiga, och det därför naturligtvis ser annorlunda ut idag. Då kontrade prästen Tuullikki Koivunen Bylund med att säga att när Paulus skrev att homosexualitet var en styggelse så fanns det heller inte några öppna homosexuella såsom det finns idag, och att dessa stycken därför inte kan ses annorlunda på än de om kvinnors underordning. Skitbra sagt.

Temat för debatten var "Hatar Gud sex?", och det vet jag inte riktigt om någon av debattörerna svarade på. Men Åke Green fick i alla fall förklara vad han menade med sitt berömda "cancersvulst"-utlägg, och förtydligade då att han menade att det var den homosexuella läggningen i sig, och inte de homosexuella människorna, som utgjorde cancersvulsten på samhällskroppen, och att vi borde kämpa för att utrota cancern alias homosexualiteten eftersom det ju är ett sådant enormt samhällsproblem. Heja Åke! Vi kan ju inte ha ett samhälle där folk går runt och älskar varandra till höger och vänster, hur skulle det se ut? Det känns skönt att veta att Åke Green finns där ute och slåss för att jag en dag ska bli kär i någon med en fitta. Go Green!

En annan bloggare sa det bäst: "Det är uppenbart att Åke Green drömmer tillbaka till en tid då den enda tillåtna kärleken var den till intoleransen."
Stackars Åke. Jag förstår honom faktiskt. Om jag hade en fet, kristen pinne upp i röven skulle jag också bli lite kinkig i blöjan.


5 SAKER JAG VILL GE ÅKE GREEN I PRESENT

1. En "Ecce Homo"-tapet. Han har ju blivit hjärntvättad en gång, det kanske funkar igen.
2. En egen vagn i Pride-paraden. Försök predika om cancersvulster därifrån!
3. Glidmedel, så att pinnen blir lättare att dra ut.
4. En gayporrfilm som han skulle tvingas att titta på á la "A clockwork orange".
5. En helkväll med Jonas Gardell. Ungefär som skärselden för Åke.

Kommentarer
Postat av: Petra

Du ar for rolig bobban!
Jag skrattade rakt ut nar jag laste, skulle sedan forklara for mina amerikanska arbetskamrater vafor och kunde inte riktigt, det ar svart att satta ord pa cansesvulst-historien.. dom tyckte nog att jag var sepe nar jag skrattade at mig sjalv...

2008-02-08 @ 17:03:01
URL: http://petrapires.blogg.se
Postat av: josie

jag tror att en pinne av vilken sort som helst skulle göra en ganska kinkig...

2008-02-08 @ 20:28:24
Postat av: aalexandra

haha :D

2008-02-14 @ 15:33:06
URL: http://lolabrin.blogg.se
Postat av: Bergsgrek

Haha! asbra inlägg! Fast efter en helkväll med Jonas Gardell så skulle jag nog oxå vilja ta livet av mig, klarar inte a den människan xD

2009-12-28 @ 13:45:36

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0