Schlager, hepp hepp!

Jaha, då var den första delfinalen i årets Melodifestival avklarad. Låtkvalitén var (som vanligt) sisådär, den enda låten som fick mig att gå igång lite var coola Amy Diamonds "Thank you", som välförtjänt knep en finalplats. Den andra finalbiljetten fick ex-Vikingen Christer Sjögren (som jag hatar ganska intensivt) med "I love Europe", en dansbandsliknande låt som påminde väldigt mycket om "Blue Hawaii" på sina ställen.
De så kallade "schlagerexperterna" på gaysajten QX hade tippat en jumboplats för stackars Christer, men jag visste hela tiden att alla gamla Vikingarna-fans skulle kasta sig på luren och rösta på honom av rena nostalgiattacker. Efter att ha tippat fel så har nu "schlagerexperterna" istället förutspått en sistaplacering för "I love Europe" i finalen, men det är jag verkligen inte så säker på. Det är tre delfinaler kvar plus Andra chansen, så det finns hur många bajslåtar som helst kvar som svenska folket kan rösta vidare. Kampen om den ack så åtråvärda 10:e-platsen är alltså långt ifrån över.
Att supertråkiga Suzzie Tapper gick vidare till Andra chansen istället för Velvet är ett mysterium. Hennes ballad var kvällens sömnpiller/kisspaus. Den stod sig slätt i jämförelse med förra årets balladdrottningar Marie Lindberg, Sonja Aldén och Sarah Dawn Finer. Den blir chanslös i kampen om de sista finalplatserna.

Amy Diamond stod inte bara för den bästa låten, utan även för det proffsigaste och snyggaste shownumret. Helt sjukt att hon bara är 15 år och ändå kan leverera med sådan självsäkerhet och pondus inför flera miljoner tv-tittare samt ett fullsatt Scandinavium. Hon kommer inte att vinna finalen, men det här kan bli hennes definitiva genombrott hos den stora publiken.

Pausunderhållningen i år står 21-årige komikern Björn Gustafsson för. Han har blivit känd främst genom Parlamentet, och är en helt otrolig begåvning. Naturlig, smart, rolig och dessutom snygg! Hans pausnummer med temat "kärlek" var klockrent, vi vill se mer av honom!
Däremot kan de gärna ta bort Nour El-Refai som intervjuar artisterna bakom scenen efter deras framträdanden. Intervjuerna är cirka 10 sekunder långa och tillför absolut ingenting. Låt hellre Kristian Luuk (som är helt lysande) göra sina roliga voice-overs medan man följer artisten in bakom scenen. Eller byt ut Nour mot Björn, så vi får se mer av honom!

Nästa vecka tror jag att det slutar ungefär så här:
Till final:
Andreas Johnson & Carola
Ola

Till Andra chansen:
Sanna Nielsen
Rongedahl

Kanske kan dessa fyra möbleras om en aning, men det är de som kommer slåss om platserna på prispallen.

Jag kan faktiskt redan nu ge mig på en gissning angående vem som vinner hela skiten!
Det lär bli någon av följande som står som segrare i Globen:
Andreas Johnson & Carola
BWO
Charlotte Perrelli

Dagens lista:

5 HÖJDPUNKTER UNDER DELTÄVLINGEN I GÖTEBORG

1. Introt, där Luuk blev kidnappad av en bitter Lasse Berghagen och en ondskefull Arja Saijonmaa. Lysande.
2. Amy Diamonds uppträdande.
3. Björn Gustafssons kärlekstema.
4. Skärmen bakom Suzzie Tapper som visade storslagna ord ur låttexten. Vid ett tillfälle doldes några bokstäver i ordet "Mirakel" så att det såg ut som att det stod "Irak".
5. Kristian Luuk och Christer Sjögren i sumobrottningsmatch. Humor.


Så där, årets första schlagerblogg är skriven! Nu ska jag börja piffa till mig inför kvällens födelsedagsmiddag på Patricia med Kim. Ciao.

Kommentarer
Postat av: Anonym

BobbY! Yes yes yes. Jag behöver inte se schlagern nu när du skriver! Jag kan ju läsa om det bästa / sämsta här! Dessutom visas inte svenska schlagern i Amerikat. Konstigt va?

2008-02-12 @ 03:44:27
URL: http://petrapires.blogg.se
Postat av: Frida

Idag erkännde min mamma att hon röstat på Christer.
"Jag skrattade så jag grät, det var så töntigt att jag var tvungen att ringa och rösta på honom! Han kom till finalen. Helt galet."

vi måste förlåta henne...

2008-02-12 @ 22:47:48
URL: http://fantomensdotter.blogg.se

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0