Baggar och Oscars

Dagens blogg går helt i filmens tecken, så en liten nördvarning utfärdas. Inte nog med att Guldbaggegalan gick av stapeln i måndags, igår offentliggjordes även årets Oscarsnomineringar.

Men innan vi ger oss i kast med dessa två tillställningar så måste jag uppmärksamma den fantastiske Heath Ledgers död natten till idag. Han hittades i sitt hem, avliden på grund av hjärtstillestånd som förmodligen orsakats av en överdos sömntabletter. Heath Ledger blev 28 år. Fy så hemskt.
Jag gillade inte Heath Ledger i början av hans karriär. Han var en så kallad hunk, en tjejfavorit, och gjorde nästan bara hunk-roller. Sen växte han till sig och började satsa på mer seriösa roller, och vips så gav han oss en av 2006 års bästa rollprestationer i den fantastiska "Brokeback Mountain" och blev Oscarsnominerad på kuppen. Hans sista film blev "The dark knight", den nya Batman-filmen som har premiär i sommar, där han spelar Jokern. Jag tror och hoppas att den rollen kommer bli ett värdigt slut på hans karriär.

Nu till roligare ämnen!
Guldbaggegalan brukar vara en sorglig tillställning som så gärna vill likna Oscarsgalan på många sätt. Tyvärr så är ju större delen av Sveriges skådespelarelit så kallad "finkultur" medan USA:s dito mest består av "entertainers". Det säger ju sig självt att entertainers är mycket roligare och mer lättsamma än trista svenska kulturkoftor. Så medan Oscarsgalan med sina proffsiga komiker till konferencierer river ner skratt och applåder från både tv-publik och Hollywood-eliten på Kodak Theatre så hör man oftast bara enstaka nervösa fniss och ett och annat gapskratt under Guldbaggegalan. Sissela Kyle har axlat konferenciermanteln två år i rad nu och gjort ett strålande jobb. Hon hade ett bättre manus att jobba med förra året, men på det stora hela var årets gala den bästa nånsin faktiskt. Och publiken var med på noterna för en gångs skull och bjöd på sig själva när Sissela skämtade på deras bekostnad.
Mer sånt i fortsättningen!
Däremot bör juryn bytas ut. Jag tycker de röstar helt knas ibland. Och antalet nominerade i varje kategori brde utökas (nu är det tre i varje kategori). I år var det i princip bara tre filmer som tävlade i de tyngre klasserna: "Du levande", "Darling" och "Leo". Lite trist faktiskt.
Men hurra för Gösta Ekman som vann hedersbaggen!

Och så Oscarsgalan, som går av stapeln den 24:e februari. Om inte manusförfattarnas strejk sätter stopp för det som ju blev fallet med Golden Globe-galan för nån vecka sen. Då kommer vinnarna bara att läsas upp på en presskonferens. Jag håller tummarna.
Men i alla fall, igår avslöjades vilka som nominerats till årets statyetter, och tyvärr har jag inte sett en enda av filmerna (än). Men de flesta har tack och lov svensk premiär innan galan så att jag hinner uppdatera mig. Det har blivit som en fix idé sen förra året att jag måste ha sett alla de nominerade filmerna innan galan, åtminstone de 5 som tävlar om statyetten för Bästa film.
Okidoki, då är det dags för dagens lista, som idag kommer bli dagens listor.

Lista 1:

5 HÖJDPUNKTER UNDER GULDBAGGEGALAN

1. Mikael Segerströms tacktal.
2. De stående ovationerna när Gösta Ekman tog emot Hedersgbaggen.
3. Sissela Kyles stumfilmstolkning av Lena Endre.
4. Spoof-trailers för "Ett öga brunt", "Arne - Svenneriddaren" och "Kommissarie Späck".
5. Hassan Brijany, för han är så söt!

Lista 2:

5 PERSONLIGA FÖRHANDSFAVORITER TILL OSCARS (även fast jag inte sett filmerna än)

1. "Sweeney Todd" (Tim Burtons musikal med Johnny Depp i huvudrollen. Yey!)
2. Johnny Depp (nominerad för huvudrollen i "Sweeney Todd")
3. "Juno" (tokhyllad indiefilm som jag bara måste se. Typ nu, helst)
4. Ellen Page (nominerad för huvudrollen i "Juno")
5. "Enchanted" (för den verkar så himla härlig)

Till sist måste jag bara lipa lite över att underbara, fantastiska "Hairspray" inte fick en endaste liten skruttig nominering. Det är så man vill gråta. Nästan.

Kommentarer
Postat av: Malin

åh, du måste se juno! helt fantastiskt underbar!

2008-01-28 @ 08:32:10
URL: http://serienorden.blogspot.com

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0