En natt på stan

Igår var jag ute på krogen för första gången på flera månader. Tanken var egentligen inte att vi skulle gå ut, utan festa hemma hos min kompis Samra. Samra och hennes kombo Anna hade dock bestämt sig för att gå ut, medan jag och Kim nog planerade att åka hem när festen skulle förflyttas in till stan. Men när vi väl stod där och skulle hoppa in i taxin så tänkte vi att "äh, what the hell!" och så följde vi med ändå. "Vi går ju aldrig ut längre!" sa vi och tänkte därmed att detta var det perfekta tillfället att ändra på det.

Men även om det är väldigt kul att gå ut och dansa och festa och träffa nya människor så förstår jag efter igår varför vi aldrig går ut längre. Nämligen:

1. Förflyttningen. Jag hatar att sitta och festa och ha kul för att sedan plötsligt behöva traska iväg till tunnelbanan och åka in till stan. Alternativet till t-banan är taxi, och det går visserligen fortare men det kostar pengar.

2. Köerna. Det blir ett sånt antiklimax på en bra förfest när man måste tillbringa en halvtimme i en jävla krogkö, speciellt så här års när det är svinkallt ute på nätterna. Dessutom är det ett sånt slöseri med tid.

3. Inträde & garderobsavgift. När man väl kommer in på krogjäveln så tar de betalt för att komma in i lokalen och sen tar de ytterligare betalt för att man ska få hänga av sig jackan, och har man dessutom en väska kostar det extra för den också. Helt sjukt.

4. Barpriserna. Vissa ställen har happy hours eller fasta generösa priser på öl och liknande. Men jag dricker helst drinkar när jag är ute, och då kostar det ofta upp emot hundra spänn för en fyra.

5. Krogdreggen. I mitt fall är krogdreggen bara ett problem när vi är på gayklubbar, och det var vi igår kväll. Fulla, odrägliga, patetiska ursäkter till människor som supit bort hjärnan och ersatt den med piña colada. De kommer fram till en på dansgolvet och juckar mot benen på en som en kåt labbe och tror... ja vad tror de egentligen? Att man ska falla pladask för deras omedelbara charm? Att man ska besvara labbe-juckandet med att ställa sig på alla fyra och säga voff voff? Nä, jag säger nej tack till juckande krogdregg.

6. Trängseln. Det släpps in alldeles för mycket folk på krogarna. Jag fattar såklart att det är för att de ska tjäna så mycket pengar som möjligt, men det är så sjukt störande att bli knuffad och puffad på hela jävla tiden, vare sig man står i baren eller på dansgolvet. Jag har dessutom en släng av klaustrofobi, så det hjälper ju inte direkt.


Men det finns EN speciell grej som jag älskar med att vara ute. Och visst, det är kul att träffa nya människor, kanske hångla med nån tillfällig bekantskap och dansa med sina vänner, men min favoritdel på hela kvällen är alltid hemfärden på nattbussen. Jag älskar nattbussen! Den är alltid så lugn och harmonisk och liksom guppar fram mjukt och sövande. Att den sedan går fortare att åka hem med än t-banan är ett extra plus i kanten. I love it. Igår gick vi dock hem så pass tidigt att t-banan fortfarande gick, så det blev ingen nattbuss för mig.

Så där har vi det, de sex största anledningarna till att jag inte går ut särskilt ofta. Och som sagt så finns det ju fördelar, annars hade man ju aldrig gått ut, men för mig känns det ofta som att man kämpar i motvind.

Jag tänker blåsa er på dagens lista eftersom jag gjorde en sådan utförlig ista över krogfestandets nackdelar, HAHA! Ciao for now.

Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0