Let's dance!

Alltså, är inte Let's Dance bara hur underbart som helst? Själva programidén är ju genial från början: kända personer lär sig dansa från scratch. Och jag tycker att årets upplaga verkar bli den bästa hittills. TV4 har verkligen hittat en superkompott av kändisar, både nya och gamla, som nu lär sig att svänga sina lurviga. Många har de förstås plockat ur sina egna produktioner (Bygglov, Bonde söker fru, Idol), men när resultatet blir lika bra som i årets upplaga så tänker i alla fall inte jag nämna ordet nepotism! Med Let's dance har TV4 äntligen givit oss fredagsunderhållning av rang igen, i samma klass som Fångarna på fortet och Sikta mot stjärnorna.

Några framgångsfaktorer: Programledarna passar perfekt i sammanhanget. Ny för i år är Jessica Almenäs som tagit över efter Agneta Sjödin, och jag tycker faktiskt att hon axlar manteln oerhört bra, om inte bättre än fru Sjödin tillochmed. Jessica är klar, tydlig, ärlig och känns genuint äkta framför kameran. På samma sätt känns David Hellenius helt självklar ute vid juryn, där hans komiska inlägg duggar tätt men aldrig blir för mycket.

Juryn är också en perfekt sammansatt grupp. Tony Irwing är som bekant Davids lilla hackkyckling, deras smågnabb (samt Tonys brytning) är en del av behållningen med programmet. De andra tre har helt olika sätt att prata och bedöma, vilket ger en perfekt blandning av sött och salt. Man kanske inte gillar alla jurymedlemmar, men de utgör tillsammans en mycket bra sammansättning.

Och så deltagarna förstås. Och då menar jag inte bara kändisarna utan även deras danspartners. Några dansare har varit med alla tre åren och är väl därmed också kändisar nu, och jag förstår varför TV4 velat ha dem kvar i programmet. Framförallt gillar jag syskonen da Silva, Daniel och Carin. De är oerhört skickliga dansare, de är charmiga och snygga och har grymt bra hand om sina "elever". Andra charmknuttar i dansgänget är Cecilia Ehrling, Tobias Karlsson och Annika Sjöö.

Ett grepp som jag dock tröttnat på nu är det här med att varje år ha med en så kallad "hopplös". Första året: Peppe Eng, som tack vare sitt underhållningsvärde och folklighet höll sig kvar orättvist länge i tävlingen. Andra året: Lasse Brandeby, som klarade sig ännu längre än Peppe bara grund av sin härliga personlighet. I år har man tagit med Uffe Larsson som det obligatoriska stolpskottet. Och han är sämst hittills. Jag säger inte att han dansar sämre än någon av de andra två, men det Peppe och Lasse saknade i dans vann de istället i charm och personlighet. Uffe försöker precis som sina föregångare att bjuda på sig själv (han vet naturligtvis sin roll i programmet) och vara så där charmigt självdistanserad, men det funkar liksom inte för honom. Det faller platt hela tiden, och han är inte alls lika folklig som Peppe och Lasse och kan därför definitivt inte räkna med någon Brandeby-effekt i röstandet.
Och i samma stund som jag skriver detta åker faktiskt Uffe Larsson ut i den första utröstningen, så jag hade rätt. YEY ME!
Jag ser fram emot de kommande 10 veckornas veckoslut. Mer Let's dance blir det förstås, sen börjar även Så ska det låta! och Melodifestivalen. Det behövs i denna mörka väntan på våren och sommaren.

Hur som helst, här kommer dagens lista.

5 CHARMIGA FAVORITER I ÅRETS LET'S DANCE

1. Tina Nordström (finns det nån charmigare person? Svar: Nä.)
2. Linda Lampenius (jag må ogilla att hon varit Playboymodell, men hon är grymt charmig och söt. Och duktig.)
3. Daniel da Silva (sexig, charmig, sjukt skicklig och matchar sin partner Linda utmärkt.)
4. Karl-Petter Bergvall (enbart på grund av hans charmiga värmländska)
5. Annika Sjöö (perfekt charmkomplement till den något träiga Tony Rickardsson)

Kommentarer
Postat av: Hannah

nej bobby. let's dance är inte fab. har inte lyckats fastna för det dessvärre, men du är söt ändå. har länkat till din blogg på min startsida. toodles.

2008-01-21 @ 12:38:46
URL: http://lohannah.blogg.se

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0