Safety onboard!

När man åker Gotlandsfärjan till och från Visby så är större delen av resan oftast en pina, i alla fall om man åker ensam. Maten är av skolmatskvalitét och dyr, personalen är i regel alltid ganska kinkiga i blöjan, och de så kallade "vilstolarna" är rätt obekväma.
Men det finns dock ögonblick som man inte bör gå miste om när man åker med någon av de tre färjorna. Nämligen:
1. Välkomstmeddelandena som går ut i högtalarna. Först är det en fartygsvärdinna eller liknande som pratar och informerar om rökförbud, restaurangen och vilken film som visas och lite annat. Efter en stund kommer sedan kaptenens meddelande. Han hälsar alla välkomna ombord och berättar om ankomsttid och väderförhållanden under resan. Båda dessa meddelanden läses först på svenska, sedan på engelska. Det är här man ska börja lyssna. Jag har hittills aldrig hört någon kapten eller värdinna som kunnat prata ordentlig enegelska, utan det hela läses alltid upp på extremt underhållande svengelska i ett högst oengagerat tonläge.
2. Säkerhetsvideon som visas strax efter avgång. Ungefär som på flygplan, fast tyvärr så får man ingen live-version utan man får istället njuta av en inspelad video, där instruktionerna läses upp först på gotländska och sedan på engelska. Och damen som ger de engelska instruktionerna låter så härligt glad när hon presenterar videons titel, "Safety onboard", vilket jag tycker passar så illa till sammanhanget. Då blir det väldgt roligt. Ungefär som "Tjipp tjipp, välkomna till Hajk där vi idag ska lära oss hur man räddar sig från en sjunkande båt bara med hjälp av en tändsticka och tapetklister!".

Det kanske bara är jag som tycker det är kul, vad vet jag. Men det finns som sagt begränsat med saker att underhålla sig med under de här resorna, så då får man ta vad man har.

Dagens lista:

5 NYÅRSLÖFTEN JAG INTE HAR AVGETT

1. Aldrig röka igen (jag kommer alltid vara en feströkare, för mig är det rent socialt)
2. Bli bättre på att städa (jag gillar ett ordnat kaos emellanåt)
3. Dricka mindre cola (äh, lite socker har väl ingen dött av)
4. Börja träna (fast det kanske jag gör ändå, men jag säger Hell No till gym)
5. Äta nyttigare (trååååkigt!)


Kommentarer
Postat av: syster

säkerhetsfilmens klämmiga dam är det roligaste jag och johanna vet, så du är inte ensam!

2008-01-08 @ 01:53:16

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0