Schlagerblogg 2009 - del 2

Ikväll är det dags för deltävling 2 i årets Melodifestival.

Förra veckan tippade jag helt åt helvete, rent ut sagt.

Den här veckan hoppas jag att det går bättre. Jag har åter lyssnat på 1 minut av varje låt på svt.se. Hela 2 ggr/låt.


Lili & Susie - Show me heaven
Vilken dänga! Lili & Susie är tillbaka med besked! Solklar finalist enligt mig.

Lasse Lindh och Bandet - Jag ska slåss i dina kvarter!
Lasse, Lasse, Lasse... Du är ju för söt! En söt liten poplåt med bra text, men du är inte Håkan Hellström eller Florence Valentin.

Jennifer Brown - Never been here before
Ganska seg och trist, troligtvis utslagen efter första röstningen. Tyvärr Jennifer!

H.E.A.T. - 1000 miles
Nykomlingar har alltid skrällchans. Den här 80-talsaktiga rockrökaren är helt okej och säkert bättre live.

Markoolio - Kärlekssång från mig
Det här är faktiskt ren och skär skit i mina öron. Denna veckas flopp?

Amy Diamond - It's my life
Typisk radiohit, dock inte alls lika bra som förra årets "Thank you". Men Amy är en populär & grym artist, kanske räcker det.

Cookies 'n Beans - What if

Fantastiska Frida Öhrn och hennes band gör en störtfin renodlad countrylåt som jag gärna skickar till Andra chansen.

Måns Zelmerlöw - Hope & Glory

Att försöka toppa förrförra årets megasuccé med "Cara Mia" är modigt av unge herr Mums-Mums. Som väntat så lyckas han inte, men det är en stabil låt och Måns är bra på scen och kan förhoppningsvis lyfta numret i direktsändning.



Och så var det då det här med att tippa resultatet. Det är knappt att jag vågar efter förra veckans fiasko.
Men a fag's gotta do what a fag's gotta do.

Till final:
Lili & Susie
Måns Zelmerlöw


Till Andra chansen:
Cookies 'n Beans
Amy Diamond


Femma:
H.E.A.T

Det dumma i år är ju röstningssystemet. Lili & Susie och Måns har de bästa låtarna och bör komma till final, men om de hamnar i duell mot varandra så blir det bara en av dem som kommer dit. Det suger, och jag hoppas att reglerna ändras tillbaka till nästa år.

Hör du det, Björkman?



Lite kommentarer om förra veckans deltävling:

Marie Serneholt sjöng rent ända fram till tonartshöjningen. Där sprack det. Sorry Marran.

Petra Mede levererade Edward af Silléns klockrena manus med briljans.

Artistpresentationerna var lite bleka. Föregående års backstage-inslag har varit bättre, man kommer närmare artisterna.

Caroline af Ugglas sjöng från hjärtat och förtjänade sin juryutmärkelse och plats i Andra chansen.

Shirley Clamp stod för årets första chock med sin sista-placering. Nog för att låten var trist, men det fanns sämre!

Röstningssystemet är kasst. För många röstningsomgångar och duellgrejen gör att finalvärdiga låtar kan slå ut varandra. Blä.

Hur funkar det egentligen med låtarna som den internationella juryn väljer ut? De väljer en varje vecka, och en av de fyra låtarna ska sedan bli ett elfte finalbidrag. Men i lördags så valdes Caroline af Ugglas "Snälla snälla" som ju gick vidare till Andra chansen. Om den kniper en finalplats, blir det bara tre "jurylåtar" kvar då? Eller vad? I don't get it.




Men alright, ikväll håller jag tummarna för att Lili & Susie och Måns röstas vidare och slipper möta varandra i duellerna.

Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0