Schlagerblogg 2009 - deltävling 3

Så var det dags att tippa resultatet i tredje deltävlingen av årets Melodifestival.

Först kommentarer till bidragen.

Velvet - "The Queen"
Velvet har redan hyllats för sitt scennummer, men låten är nog lite för klen tror jag. Fast den är grymt snygg och kommer gå varm på schlagerdansgolven i vår och sommar.

Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox - "I got you"
Reagge-soft i lycklig kostym med charmiga nykomlingar. Kan skrälla!

Molly Sandén - "Så vill stjärnorna"
Bert Karlssons nya hjärtegull som ska ta Sverige med storm. Och visst sjunger Molly fantastiskt, men balladen är ganska lik Shirley Clamps "Med hjärtat fyllt av ljus", och vi minns ju hur det gick för den. Om låten går vidare så är det tack vare Molly, inte tack vare låten.

E.M.D - "Baby, goodbye"
Tjejfavoriterna skulle gå vidare om de så bara stod och visslade på scenen. Fjortisrösterna är makt. Men låten är klistrig och effektiv och snygg. Precis som Danny, Erik och Mattias.

Mikael Rickfors - "Du vinner över mig"
"Vingar" i ny kostym. Micke kommer sno 50-talisternas röster och går säkert vidare till åtminstone andra röstningsomgången. Kan till och med skrälla till final.

Maja Gullstrand - "Här för mig själv"
Maja är en av mina personliga favoriter. Jag älskade henne när hon var med i "Fame Factory" för några år sedan, och hennes båda soloalbum är ljuvliga som jazzbossa-verk. Den här låten går helt i linje med detta och kan mycket väl avancera till Andra chansen.

Sofia - "Alla"
Det börjar bli obligatoriskt med låtar på främmande språk i Melodifestivalen. Den här är bättre än Sofias förra bidrag "Hypnotized", men den kommer vara glömd innan nån hinner säga "schlagerflopp". Vi kan tyvärr inte grekiska, Soffipropp.

BWO - "Your'e not alone"
Som vanligt en stabil produktion av Alexander Bard, och Martin Rolinski skulle kunna sjunga "Bä bä vita lamm" och ändå lyfta taket på vilken arena som helst. Frågan är om detta faller svenskarna i smaken. Beror helt på scennumret. Personligen gillar jag deras uptempolåtar mycket bättre. Förra årets "Lay your love on me" borde ha vunnit, den hade klarat sig grymt mycket bättre än Charlotte Perrelli. I år försöker Bard med en ballad eftersom det verkar vara det som gäller i Eurovision. Och det börjar bli allmänt känt att BWO alltid har siktet inställt på Eurovision-vinst när de ställer upp i Melodifestivalen. Och det borde vara allas ambition.



Och så ska jag tippa. Jag hade rätt om de fem förra veckan, men sen gör duellerna det svårt att tippa placeringarna. Men jag tror att följande 5 artister går vidare från första omgången:

BWO
E.M.D
Molly Sandén
Mikael Rickfors
Velvet

Och sedan blir det Velvet eller BWO som kommer femma.

E.M.D kommer gå till final vem de än möter, det är jag säker på. Jag litar på fjortisarna i det här fallet.
Molly Sandén tilltalar flera målgrupper och kommer få röster från såväl småflickor och mammor som momödrar.
Mikael Rickfors har sina fans och om H.E.A.T kunde komma från ingenstans och knipa en finalplats så kan defintivt Micke göra det också.
Där har ni mina tre förhandstips till prispallen. Hur duellerna sedan fördelar platserna återstår att se.

Väl mött i Schlagerland.

Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0