Schlagerblogg 2009 - deltävling 4

Sista deltävlingen! Det går fort som vanligt. Sista startfältet sägs vara det överlägset bästa i årets festival, ett påstående som nog är sant. Jag tror till och med, liksom schlagerduon Ronny & Ken på QX, att årets vinnare finns bland dessa åtta låtar.

Agnes - Love love love
Agnes Carlsson är en begåvad sångerska och en duktig artist. Den här retroflirtande discodängan är snygg och riktigt bra, men ingen vinnarlåt. En hygglig radiohit kommer den dock att bli. Grattis Agge!

Starpilots - Higher
Johan Becker, finlandssvensken som vann "Fame Factory" för vad som som känns som 10 år sedan, är tillbaka i en ny konstellation. Denna popdisco låter i refrängen vansinnigt likt Velvets "Take my body close" och den gamla klassikern "Waiting for a star to fall". En säker dansgolvshit, men för mig känns detta väldigt daterat. Ungefär som Johan Becker.

Susanne Alfvengren - Du är älskad där du går
Ingela "Pling" Forsman är i farten igen. Hon har satsat stenhårt på ballader i år. Som gotlänning så måste jag vara lite protective när det gäller Susanne. Och jag behöver inte skämmas, för den här låten är verkligen inte dålig. Och fru Alfvengren sjunger dessutom på gotländska (om än lite fastländsk sådan), vilket är ett plus i kanten för mig! Rauk power!

Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng - Killing me tenderly
Här har vi en riktig proffslåt! En av mina favoriter i år, med två grymma sångerskor! Allas vår Anna Sahlene har slagit sig ihop med förra årets Eurovision-femma från Norge och resultatet är bländande. Det här skulle jag kunna tänka mig att skicka till Moskva i maj. Heja Anna, friskt humör, vinna den som vinna bör!

Thorleifs - Sweet kissin' in the moonlight
Det här ringer nog min mamma och röstar på, som troget gammalt Thorleifs-fan. Men för mig? Nej tack. Dansband är verkligen inte min tekopp, och vad är grejen med att ha en engelsk titel på en svensk låt? Knasigt.

Sarah Dawn Finer - Moving on
Oj oj oj. Molly Sandén kan slänga sig i väggen, här kommer årets STORA ballad. Sarah Dawn Finer kom fyra 2007 med "I remember love" som var en underbar låt, men den här är mäktigare, svulstigare och enormt mycket mer Eurovision. En klar vinnarkandidat, och om ballader är the shit i Eurovision nu för tiden så är det Sarah vi ska skicka. Rysningar och ståpäls garanteras när fröken Finer tar plats på scenen!

Next 3 - Esta noche
Minns ni gruppen Pandang som var med 2006? Nej, just det. DYNGA!

Malena Ernman - La voix
Fredrik Kempe har slutligen skrivit en operadisco utan att sjunga den själv, utan givit den till en av våra största operastjärnor Malena Ernman. Och jag gillar det! Tyvärr så vet jag inte om det går hem i stugorna. Refrängen sjungs på franska, och eftersom inte ens de som talar franska har en chans att höra vad Malena sjunger så går en stor del av låtens effekt förlorad. Men den är likväl pampig, ståtlig och riktigt bra.



Vilka fem som går vidare är inte helt lätt att förutspå. Men jag gissar så här:

Agnes
Sarah Dawn Finer
Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng
Malena Ernman
Susanne Alfvengren


Och personligen så hoppas jag verkligen att Sahlene & Co samt Sarah Dawn Finer går till final. Men med min tur så lär de väl hamna i duell mot varandra.
Har jag nämnt att jag hatar duellerna?
Liksom förra veckan så struntar jag i att tippa de slutliga placeringarna, men jag tror att finalisterna blir några av dessa:

Agnes
Sarah Dawn Finer
Anna Sahlene & Maria Haukkas Storeng

Go Schlager!

Kommentarer
Postat av: syster yster

klart man måste vara gotlandspatriot, men Susanne Alvengren ser ju faktiskt ut som en kvinnlig Quasimodo... Sorry Susanne, men jag skickar hellre iväg supersnygga Anna Sahlene som Sveriges representant!

2009-02-28 @ 17:57:06
Postat av: Attacky Sack

Thorleifs gick vidare till dom fem bästa. Jag tyckte dom gjorde det bra som kom så långt i alla fall.

2009-04-09 @ 11:14:41

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0