Step Up

Jag har en förmåga att kunna förutse hur filmer kommer vara innan jag sett dem. Eller snarare vilken känsla de kommer ge mig. Jag har mina egna "genrer" som jag kan sortera in filmer i oavsett om jag sett dem eller inte. Och jag har rätt i 99% av fallen. Men ibland dyker det upp filmer som överraskar mig och totalt kullkastar mina förutfattade meningar. Och det kan vara åt båda hållen - en film som jag haft skyhöga förväntningar på kan visa sig vara pissdålig, och en film som jag på förhand dömt ut totalt kan vara skitbra.

"Step Up" är ingetdera. Den var precis som jag hade föreställt mig den. En bagatell med uselt manus och överlag dåliga skådespelare. Krutet har lagts på dansscenerna, som ju är det centrala i filmen och också dess största behållning. Danssekvenserna har bäddats in i en klyschig amerikansk story om hur bråkstaken från ghettot finner ett mål i livet när han genom sin samhällstjänst plötsligt får användning sin danstalang. Och självklart blir han betuttad i sin danspartner, som självklart redan är tillsammans med en annan kille, som självklart visar sig vara ett svin.

Channing Tatum i huvudrollen är faktiskt skittråkig. Han har aldrig imponerat på mig som skådis. Och nu vet jag varför. Han ska ju inte jobba som skådespelare, han ska jobba som dansare! För dansa kan han. Bättre än de flesta. I alla fall när det gäller street dance. Och Jenna Dewan som spelar den kvinnliga huvudrollen är om möjligt ännu bättre.
Nu var jag sugen på att se lite grymma dansnummer, så det var därför jag såg "Step Up". Så att allt utöver dansen var ganska kasst spelade ingen roll egentligen. 1½ timmes hjärndöd underhållning. Thanks.




Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0