Schlagerblogg 2010 - Finalen

Stockholm
Oj, så fort det har gått! Redan final!
Ärligt talat så är jag missnöjd med låtarna i årets festival. Det har varit ovanligt låg nivå, tycker jag. Och för få riktiga Melodifestival-artister, som Lena Ph, Kikki Danielsson, Lill-Babs, Siw Malmqvist, Carola, Nanne Grönvall, Charlotte Perrelli och så vidare. Den enda som kan räknas till den skaran i årets festival är Pernilla Wahlgren.
Istället har "creddiga" artister som Peter Jöback, Salem al Fakir och Darin stått i fokus.
Men tydligen så får vi en rejäl dos schlager-veteraner i pausnumret...

Jag saknar Orsa Spelmän och Pauline i startfältet. Hade gärna bytt ut tråkiga Andreas Johnson och sega Anna Bergendahl mot dalagängets och souldbrudens mycket färgstarkare låtar.

Nåväl, det finns bra låtar i finalfältet. Dock tror jag inte att min favorit kommer vinna, men jag håller tummarna för Timoteij. Annars ser jag helst Jöback eller Darin som vinnare.


BETYG

Darin - You're out of my life (* * * *)
Darin är en grym artist och en bra sångare och han har en bra låt. Han kan faktiskt vinna om han snor fjortisrösterna från Eric Saade. Annars får han det tufft.

Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar (* * *)
Jag är glad att vi fick en riktig schlagerdänga i finalen, det börjar bli en utrotningshotad genre. Pernilla har ingen chans på vinst, och det är egentligen synd. För om vi tittar 11 år bakåt i tiden så var det ju just en äkta Skara-schlager som senast gav blågul vinst i Eurovision. Det är faktiskt BARA såna låtar som Sverige någonsin har vunnit med. Hur som helst kommer Pillans comeback-hit att gå varm på schlagergolven i sommar.

Andreas Johnson - We can work it out (*)
Bottenplacering? Ja, Ante har sämsta låten ikväll och hamnar antagligen sist eller näst sist. Seg, tråkig, nej tack.

Timoteij - Kom (* * * * *)
Här har vi alltså min favorit i år. Låten fastnar som klister, är väldigt svensk och är den perfekt konstruerade schlagerlåten. Jag HOPPAS verkligen att det blir etno-kvartetten som åker till Oslo i maj. Något vassare sång hade inte skadat, men jag älskar gräskvaretten ändå!

Peter Jöback - Hollow (* * * *)
Peters comeback är en pampig och jättefin superballad, men den är lite underligt uppbyggd. Den växer så mycket i början, och sen fortsätter den så. Det finns liksom ingen självklar höjdpunkt i låten, och det förlorar den på. Men den har en definitiv framtid i min Ipod.

Ola - Unstoppable (* *)
Nja. Det blir ingen fin placeringen för Ola här. Hans radiovänliga pophit är snygg men inte mer.

Jessica Andersson - I did it for love (* * * *)
Fame-Jessica har en solklar Svensktoppshit här. Det är en jättefin ballad och är det bästa hon har ställt upp med i festivalen förutom "Kalla nätter". En femteplats kanske?

Salem al Fakir - Keep on walking (* * *)
Av någon anledning så är Salem tippad att vinna hela skiten ikväll. Jag fattar inte varför. För att han är den creddigaste artisten i startfältet? För att Salem lämnat flygeln till Björn Gustafsson (billigt trick) och sjunger stående? Låten är väl bra, men lite väl repetetiv för att riktigt lyfta. Nej, jag tror definitivt inte att "Keep on walking" vinner, men den kan säkert få en pallplats eftersom jag gissar att jurygrupperna kommer ge den höga poäng.

Anna Bergendahl - This is my life (* *)
Sorry Anna. Jag fattar inte buzzen kring dig och din midtempoballad. Den är klassiskt radioskval, en såt som man tröttnar på efter två lyssningar. Anna är jämte Salem al Fakir kvällens stora favorit, och jag tror faktiskt att hon vinner. Tyvärr. Kanske kan hon återkräva den forna respekten för Sverige i Eurovision, men det skiter jag i. En sådan här tråkig låt vill jag bara inte skicka. En Melodifestivalvinnare ska väl ändå få en att bli lite "blown away" liksom? Och det kan både ballader och uptempo-låtar åstadkomma, men av alla ballader i kvällens final så är det Annas och Andreas som blowar mig minst away.

Erik Saade - Manboy (* * *)
Kvällens tvåa? Eller rent av etta? Svårt att avgöra. Men det är nog Erik som slåss med Anna Bergendahl om guldet ikväll. Av dem två ser jag helst Erik som vinnare. Fast det känns som att vi inte ska skicka en till modern, "internationell" hitlåt á la "Hero" och "La Voix", utan skicka något riktigt svenskt! Men Erik har fjortisarna i ryggen, så han hamnar garanterat topp 3.

TIPPNING

1. Anna Bergendahl - This is my life
2. Darin - You're out of my life
3. Erik Saade - Manboy
4. Timoteij - Kom
5. Salem al Fakir - Keep on walking
6. Peter Jöback - Hollow
7. Jessica Andersson - I did it for love
8. Ola - Unstoppable
9. Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar
10. Andreas Johnson - We can work it out


Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0