Jag hatar din parfymöverdos

Vi har alla erfarit dem. Varje gång du åker t-bana, buss eller annat kollektivt färdmedel så kan du ge dig fan på att de sitter strax bakom, framför eller bredvid dig. Och de verkar bara bli vanligare och vanligare.

De är många. De är onda. De är överallt. De är Parfymterroristerna.

Parfymterroristerna är människor som kort sagt överdoserar parfym så till den milda grad att de allt som oftast lämnar ett otal migränanfall bakom sig där de drar fram i sina otäcka små osande odörmoln.
Missförstå mig rätt nu - en skvätt parfym kan vara supernajs, men 20 skvättar parfym på en och samma person blir pest och pina för hans/hennes omgivning.

 

När man föreställer sig en Parfymterrorist så ser man genast en kvinna, gärna medelålders, framför sig. Inte sant? Men Parfymterroristerna finns i många former, även om den medelålders kvinnan är den absolut vanligaste sorten. Även män i varierande åldrar har en tendens att överdosera sin parfym eller after shave. och kalla mig fördomsfull, men här är invandrarmän från Mellanöstern faktiskt värst. Min teori är: dessa män är mycket håriga. De luktar mer svett än icke håriga män för att svetten sätter sig i allt detta hår och torkar. Hår-männen pallar/kan inte duscha 3 gånger om dagen, därför duschar de i parfym istället (det kallas turkdusch av en anledning!).

Men män är ändå underrepresenterade i denna ohyggliga kategori av människor. Kvinnor är i regel de värsta överdoserarna. Speciellt äldre damer. Och jag undrar: är detta en generationsgrej? Eller är det med parfymöverdoserna som med pensionärsbitterheten - den kommer med åren, vare sig man vill eller inte?

Har det månne med försämrat luktsinne att göra? Jag antar att lukten försämras på ålderns höst precis som de andra sinnena. Följden blir att man sprutar på för mycket parfym för att man inte själv känner hur starkt det luktar. Men skit samma. Jag HATAR parfymöverdoser!!!

Sedan jag började få migrän för ett par år sedan så har jag blivit extra känslig för starka dofter och starkt ljus. Att hamna bredvid en Parfymterrorist på tunnelbanan är för mig ungefär samma sak som att bli slagen i pallet med en rauk. Därför byter jag numera alltid plats i tåget om detta händer, men det är inte alltid det går. Åker man i rusningstrafik så kan man bli instängd i ett hörn medan folk sitter och står som packade sillar runt omkring en. Och om någon i din omedelbara närhet råkar vara Parfymterrorist så är det kört. Det finns ingenstans att fly. de behöver inte ens sitta speciellt nära. Är det en redig Parfymterrorist så drabbas alla som befinner sig inom en radie av 2-3 meter från honom/henne.

Så:
Alla ni som läser detta är förmodligen antingen Parfymterrorister själva, eller offer för Parfymterrorister.

Ni som känner igen er i beskrivningen Parfymterrorist - här kommer en liten parfymanvändningsguide. Courtesy of Bobby.

-Ta din parfymflaska och spraya en eller max två gånger på insidan av ena handleden.
-Gnid dina handleder mot varandra.
-Gnid slutligen handlederna på varsin sida om halsen.
-Voilá! Du doftar gott utan att orsaka sprängande huvudvärk hos oskyldiga gotländska homosar!

Parfym ska man inte känna doften av på flera meters håll. Den ska anas svagt i bärarens omedelbara närhet.
KOM IHÅG DET!


Kommentarer
Postat av: Hannah

Tillägg. Spruta parfymen rakt ut. Vänta 3-5 sekunder. Stig snabbt in-snabbt ut.

2010-09-28 @ 09:51:34
URL: http://lohannah.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller fullständigt med dig.

2010-10-02 @ 16:45:11

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0