Schlagerblogg 2011 - Finalen

Stockholm
Finaldags! Detta är kanske tidernas svåraste final att tippa resultatet i. Nytt röstningsystem och inga svenska jurygrupper. Hur ska detta sluta? Våra självklara tittarfavoriter kommer garanterat inte att överensstämma med jurygruppernas favoriter. Alla svenska "experter" tippar fortfarande Eric Saade som vinnare, men i jag tror att han kommer få hård konkurrens från The Moniker, Nicke Borg och kanske även Linda Bengtzing. Om målet är att vinna Eurovision ska vi skicka något svenskt, modernt, fräscht och originellt. Därför är mina favoriter till segern Eric Saade, The Moniker och Linda Bengtzing. Nicke Borg kommer gå hem i stugorna, men hans låt känns som en ny Anna Bergendahl. Och vi vet ju hur det gick... Nä, frågan alla måste ställa sig är nu: ska vi rösta med huvudet eller med hjärtat?

Danny - In the club (* * * *)

Herr Saucedo inleder tävlingen med vad som anses vara ett av de två bästa startnumren. Unge herr Saade har tilldelats det andra. Många har segertippat Danny eller åtminstone hävdat att slustriden kommer stå mellan honom och Eric Saade. Jag tror faktiskt att de båda har ungefär samma publik och att den publiken kommer välja en av dem. Danny drar nog det kortaste strået, gissar jag. Topp fem i alla fall.

Sara Varga - Spring för livet (* * * *)
Magkänslan säger mig att Sara Varga kan "göra en af Ugglas" och skrälla sig till en topp tre-placering. Hon är ensam i sin genre i finalen, och det tror jag är hennes största styrka.

The Moniker - Oh my God (* * * *)
Tro det eller ej, men det börjar faktiskt lukta vinstchans om Daniel Karlsson alias The Moniker. Jag tror att svenskarna ger honom hyfsade poäng, men framför allt så går nog detta sprudlande nummer hem hos de internationella jurygrupperna som ju i år har ersatt de svenska. Och Daniel sjunger fantastiskt och den här låten skulle förmodligen funka bättre än Saades och Dannys i Eurovision. Men vill vi ha den som vinnare?

Brolle - 7 days and 7 nights (* *)
Nej tack Brolle. Det blir bottenskiktet för dig här. Det här drunknar i konkurrensen.

Linda Bengtzing - E de fel på mig (* * * *)
Den enda riktiga schlagern i startfältet. Linda levererar som vanligt, och jag skulle inte ha något emot att skicka detta till Eurovision. Det är ju trots allt riktiga schlagers som vi har vunnit med och nått bra placeringar med tidigare.

Nicke Borg - Leaving home (* * *)
Nicke kan säkert också hamna topp 5 med sin snygga rockballad. Inte någon favorit för mig, men det här är 50-plusarnas röster kommer hamna.

Swingfly - Me and my drum (*)
Blä blä blä. VARFÖR gick det här till final!? Helt overkligt. Jenny Silver skulle ha haft Swingflys plats här. Usch. Hoppas att jurygrupperna dissar trumdängan lika hårt som jag.

Sanna Nielsen - I'm in love (* * *)
Schlager i modern tappning. Sanna är snygg, sjunger fantastiskt och har en riktigt bra låt som växer för varje lyssning. Vi ska inte räkna bort henne. Jag gillar "Im in love".

The Playtones - The king (* *)
The Playtones kommer nog få några pensionärsröster, men annars tappar de sina fans till Nicke Borg. Gissar jag. De kommer bli bortglömda och hamna långt ner på resultatlistan.

Eric Saade - Popular (* * * *)
Den mest självklara vinnaren, enligt en enig kritikerkår som anser att Eric har störst chans att vinna i Tyskland. Jag tror faktiskt inte det. Oavsett placering i Eurovision så kommer vi inte behöva skämmas för att ha skickat Saades superdänga, men jag tror att det finns andra i startfältet som skulle placera sig mycket bättre i Eurovision.
Men Eric är ändå en favorit.


RESULTATTIPPNING
1. Eric Saade
2. The Moniker
3. Sara Varga
4. Danny
5. Linda Bengtzing
6. Nicke Borg
7. Sanna Nielsen
8. Swingfly
9. The Playtones
10. Brolle

Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0