Schlagerslut

Så var Melodifestivalen 2011 över. Eurovision hägrar i mitten av maj. Låt oss hoppas att valpen Saade kan ge oss en bättre placering än vad The Ark, Charlotte Perrelli, Malena Ernman och Anna Bergendahl har lyckats med de senaste åren. Anna B gick ju inte ens vidare från semifinalen (som jag förutspådde, by the way).

Jag fick ynka 2 rätt i min tippning. Jag överskattade Sara Vargas fina vispop och Linda Bengtzings megaschlager. The Moniker blev dock en juryfavorit, som jag gissade, och han slutade på en ärbar tredjeplats efter Saade och Danny. Att Linda fick minst tittarröster är inget annat än en skandal. Såg ni hennes besvikna min när Richard Olsson avslöjade att hon fått futtiga 16 poäng? Stackars Linda. Jag tror att hon hade klarat sig bra i Düsseldorf. Men hennes "E de fel på mig" kommer garanterat att dansas och skrålas till på landets alla schlagerdansgolv resten  av året. Jag hoppas vi ses på Pride, Linda!

Jag hade en väldigt angenäm kväll i Rosersberg hos Samra och Henke. Det bjöds på vin, snittar, ost och kex. Vi tävlade även om vem som kunde tippa flest rätt placeringar, och Maria vann med 3 rätt. Ett tecken på hur svårtippad årets final var. Och de internationella jurygrupperna tyckte ju väldigt olika. Jag tror att alla bidrag utom Sara Varga och Brolle fick åtminstone en tolva var. Till och med the Playtones! Eller minns jag fel?

Hur som helst så vann nog rätt låt i svenskarnas ögon. Återstår att se vad Europa tycker.

Marie Serneholt och Richard Olsson har skött sig bra överlag under hela turnén, men deras manus har inte varit det bästa. Katrin Sundberg och Per Andersson fick lite upprättelse i finalen efter att ha blivit ganska utskällda under delfinalerna. Deras fysundersökningar av artisterna rev faktiskt ner en hel del garv i vårt sällskap. men Edward af Sillén, kom tillbaka nästa år! Please!

Väl mött i Schlagerland!


Kommentarer

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0