Frälsningsarmén vs Bobbyarmén

Jag såg "Kalla Faktas" program om Frälsningsarmén på TV4 Play förut, och blev så upprörd att jag ville slå sönder något. Hela jag bara skakade. Jag är så LESS på att religion och trosuppfattning legitimerar homofobi och ignorans. Jag var tvungen att göra någonting.

Resultatet blev följande mail till två namngivna kontaktpersoner på Frälsningsarmén som på FA:s hemsida har bestridit det mesta utan innehållet i "Kalla Fakta".


Hej,

mitt namn är Bobby, och jag skriver angående TV4:s så kallade granskning av er verksamhet samt pressmeddelandet som i publicerade på er hemsida i samband med att programmet sändes.

Jag upprördes djupt av innehållet i programmet. Visst håller jag med er om att "Kalla Fakta" har vinklat sitt material till sin fördel genom att klippa och redigera för att
få Frälsningsarmén att framstå i så dålig dager som möjligt. Så tycker jag att all granskande journalistik fungerar eftersom den sällan utförs i objektivt syfte.
Syftet med ett grävande reportage är ju att bevisa någon form av tes som man har, så självklart vinklar man det underlag man samlar på sig för att
på bästa sätt understödja denna tes.
Jag tittar därför alltid på dessa program med ytterst kritiska ögon, så även i det här fallet.

Dock så anser jag inte att "Kalla Fakta" har kritiserat Frälsningsarméns arbete i stort, utan helt enkelt ifrågasatt vissa värdegrunder som i det moderna samhällets ögon ses som diskriminering/kränkning. FA:s insats för hemlösa, missbrukare och andra behövande är obestridligt och beundransvärt, men det betyder inte att man inte kan uppröras av andra sidor av organisationen som ju faktiskt uppmärksammas i programmet.

I pressmeddelandet citerar ni en kårledare som känner sig kränkt av TV4-reporterns lögn om behov av själavård.

Då vill jag bara fråga: Hur tror ni att det känns att få höra era medlemmar prata om min "livsstil" (som de och ni för övrigt inte vet något om) som något syndigt och fult? Att få höra att barn inom FA uppfostras till att tro att homosexualitet är fel? Att få höra att FA i andra länder står bakom lagförslag som innebär långa fängelsestraff eller dödsstraff för öppet homosexuella? Att få höra att FA, som "värnar om allas lika värde", har lämnat in formella skriftliga protester mot i princip alla viktiga lagförslag som verkat för hbt-personers rättigheter i Sverige? Att få höra att ni inte vill att vi homosexuella ska vara skyddade mot diskriminering i skola och på arbetsplatser?
DET är djupt kränkande.

I en annan artikel på er hemsida angående "Kalla Fakta" har ni skrivit:
"Vi vet att en del av våra uppfattningar kan betraktas som att vara i otakt med resten av det svenska samhällets värderingar, men vi står på traditionell kristen grund och så här tolkar vi det."

Ni säger att ni följer Bibelns ord, och att enlighet med Bibeln så ska homosexualitet/homosexuella relationer betraktas som en synd. Varför är just denna del så viktig att hålla fast vid, när det finns så himla många andra förlegade värderingar i Bibeln som inte efterföljs alls? Kvinnor har inte mycket att säga till om i Bibeln, men det verkar ni ha bortsett ifrån eftersom män och kvinnor (vad jag förstått) är jämställda i er organisation. Varför hålla fast vid vissa perspektiv men inte andra?

 

För mig ligger inte problemet i att homosexuella inte får bli frälsningssoldater, eftersom jag på ett sätt inte riktigt förstår varför man som öppet homosexuell skulle vilja engagera sig i en organisation som inte accepterar en som man är.

I mina ögon ligger problemet just i inte bara er utan många trossamfunds förlegade syn på sex och samlevnad, och det är det jag tycker är viktigt att ta upp till diskussion.

Ni upprepar gång på gång i era artiklar och även i "Kalla Fakta" att ALLA är välkomna till er och att ni hjälper ALLA. Men TV4:s fråga var inte vilka som är välkomna att få hjälp eller besöka gudstjänsterna, utan vilka som var välkomna att engagera sig som soldater. Jag citerar åter ur en av era artiklar: "På samma sätt är ALLA välkomna som vill vara medlemmar hos oss eller besöka våra gudstjänster. Men när det gäller att vara frälsningssoldat, så utgår vi här från Bibelns sätt att se på äktenskapet som enligt Bibeln är avsett för en man och en kvinna. Frälsningssoldaten ingår en frivillig förbindelse om sin livsstil som bland annat tar upp vår syn på äktenskap och sexuell samlevnad."

Det ni säger är med andra ord att homosexuella får bli Frälsningssoldater om de går med på att inte vara sig själva. Detta är enligt mig ingen tolkning, utan ren sanning.

Ens sexuella läggning är inget man väljer, som någon sorts emotionell accessoar som man kan byta ut när tillfälle bjuds. Den är en del av ens identitet. Man kan välja att förtränga det, men det betyder inte att man blir "botad" eller förändrad. Ingen blir "botad" med förbön. Det är blott en känslomässig placebo-effekt.

Jag har aldrig mått dåligt av att vara homosexuell. När jag var cirka 12 år och först började komma underfund med min sexualitet var jag rädd och kände mig ensam. Jag kände att jag inte kunde berätta för någon. Av rädsla att bli retad, mobbad, utfrusen. När jag hade kommit över den rädslan och började vara mig själv så mådde jag fantastiskt, och gör det fortfarande. Och det är för att människor i min närhet har varit genomgående öppensinnade, fördomsfria och kärleksfulla. Homosexuellas problem är inte homosexualitet - problemet är fördomarna och homofobin.

Jag förstår inte hur något som inte skadar någon på något sätt kan vara en synd? En människas privatliv är väl just privat?

Jag är inte kristen, men jag förkastar inte idén om att Gud finns. För jag vet inte, lika lite som någon annan vet. Ingen vet säkert. Det är därför det kallas "tro". Och jag tycker att alla får tro på vad de vill.

Men när vi låter en mer än 2000 år gammal skrift som genomgått ett otal översättningar och tolkningar fungera som okritiserat rättesnöre i ett modernt samhälle, och använder dessa uråldiga texter som grund för att moralisera över andras livsval, när vi låter det vi tror gå före det vi vet - så är vi ute på mycket hal is.

Ni tror att homosexualitet är en synd.

Ni tror att Gud är emot samkönade relationer.

Ni tror att kärleken och äktenskapet endast är ämnad åt konstellationen "man + kvinna".


Men ni vet att verkligheten inte ser, och aldrig har sett ut, på det viset.



Med vänlig hälsning,

Bobby


 


Kommentarer
Postat av: Hannah

GRYMT bra skrivet Boby, jag väntar på att få se svaret från FA.

2011-05-10 @ 12:37:03
URL: http://lohannah.blogg.se/
Postat av: Aida

Fan vad bra du e Bobby! Ska bli spännande och se vad de svarar!

2011-05-10 @ 21:42:21
URL: http://aidat.blogg.se/
Postat av: syster yster

LIKE!!! du måste berätta om du får nåt svar!

2011-05-11 @ 11:05:22

Kommentera för bövelen:

Här kan du ju skriva ditt namn. Eller nån annans, I don't care
För er som är lata men trogna läsare

Din e-post please. Om du törs!

Jag vill också läsa bloggar:

Din alldeles egna lilla kommentar:

Trackback
RSS 2.0